Lys slukker ikke efter montering af lysdæmper

Jeg har skiftet en almindelig afbryder ud med en lysdæmper fra Fuga (én af dem med sådan en drejekontakt), når jeg slukker for kontakten (ved at trykke på drejeknappen) så slukker lyset ikke helt, men lyser MEGET svagt.

Det drejer sig om 3 lamper på min terrasse. Jeg har skiftet en anden afbryder, til lyset ude i haven og dér tænder og slukker det fint. Lamper på terrassen og ude i haven er ens typer, alle fra Nordlux og med LED pærer. 

Dæmpefunktionen fungerer fint på begge afbrydere og jeg har prøvet at bytte dem rundt for at se om det er afbryderen som skulle være defekt, men den virker fint når jeg slutter den til havelamperne... 

Hvad kan mon være årsagen?

Jeg kan også lige tilføje, at alle instalationer er (relativt) nye, alt blev udskiftet da vi flyttede ind af aut. elektriker og vi har aldrig haft nogen problemer med nogen af installationerne... før nu.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din dæmper er Sandsynligvis ikke beregnet til led ........

Din drejelysdæmper kan fint bruges til LED.

Der er bare en mindre hage ved det - den kræver et vist minimumsforbrug og 3 stk LED er nok i underkanten. Går ud fra at du har flere på din dæmper til havelyset.

Jeg har en drejelysdæmper på 8 stk 3,5 W Led og der virker det fint - også tænd/sluk.

Mener minimumsforbruget er opgivet til 20 W - det går dog også med lidt mindre.

Du kan prøve at sætte nogle større LED i - f.eks. 5 Watt - så tror jeg det går - uden garanti

Går ud fra at vi taler om 230V lamper.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er som EOISE skriver, fordi du har mere last end mindste-lasten på dine havelamper (f.eks. 8*3W) mens dine terrasse lamper "kun" er 3*3W f.eks., og dermed ikke kommer over minimum lasten på 20W, hvis det er dét der er mindstelasten.

Dreje dæmperen fås i flere størrelser, så du må lige finde ud af specifikationerne på den model du har installeret, hvad mindste og største last den må tage er opgivet til.

Næste skridt bliver et af følgende:
1) Få flere lamper indstalleret på terrassen
2) smid større pærer i de 3 du har
3) skift dæmper/afbryder til en anden model/andre specifikationer, der kan klare/bruge den lave last.

 

Skrevet af uldal på 17-05-2015 17:44
Ku man skyde en modstand imellem?

Nej, tværtimod. Men man kunne udskifte den ene LED med en halogen/alm. pære ( ikke sparepære ), der bruger mere strøm - så vil det virke - men ser ikke så smart ud med forskellige lyskilder i den samme opsætning.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Man kan godt sætte en effekt modstand ind, men så smider man bare elektriciteten væk i form af varme i denne modstand, og så er man jo lige vidt mht. energi besparelser.

 

Det må være minimalt, hvor meget man "smider væk" med en modstand. Når man anvender dæmperfunktionen, smider man jo også energi væk.

 

Skrevet af uldal på 18-05-2015 07:13
Det må være minimalt, hvor meget man "smider væk" med en modstand. Når man anvender dæmperfunktionen, smider man jo også energi væk.

Man er nødt til at smide så meget effekt væk at man kommer op på lysdæmperens minimumseffekt. Modstanden skal sidde parallel med lamperne - ikke i serie - og så kan man ligeså godt sætte kraftigere lamper i.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

jeg mener, at LK's finger-touch dæmperen (elektroniske) kan gå længere ned

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis