Betongulv + thermofelt: Dampspær??

Hej Alle.

Til vores kælderværelse har jeg købt nogle Thermofelt plader som er varmeisolerende. Oven på disse skal der ligges gulvtæppe.

Gulvet er beton, herefter 10 cm leca, og til slut ca 2-3 cm betonafretning. Hvordan vil i anbefale i montere thermofelt pladerne?

Umiddelbart tænker jeg  ikke at ligge dampspær nederst. Der kommer ikke fugt nedefra, men der kan måske komme kondens pga relativt koldt kældergulv og så et varmere værelse? Men kældergulvet er trods alt isoleret med 10 cm leca....

Mvh Alex.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen bud?
Til info valgte jeg at gøre således:
På det rå betongulv sættes Thermofelt plader fast med dobbeltklæbende tape (gulvtæppetape købt i Silvan). Pladerne ligges forskudt i forhold til hinanden. Gulvtæppet limes herefter fast på pladerne.

Jeg føler at dette var den rigtige beslutning, således at jeg ikke får lukket noget fugt inde som over sigt kan skabe ballade. Nu kan det hele ånde.
Skrevet af julle.p på 16-05-2015 21:02

Til vores kælderværelse har jeg købt nogle Thermofelt plader som er varmeisolerende. Oven på disse skal der ligges gulvtæppe.

Gulvet er beton, herefter 10 cm leca, og til slut ca 2-3 cm betonafretning. Hvordan vil i anbefale i montere thermofelt pladerne?

Umiddelbart tænker jeg  ikke at ligge dampspær nederst. Der kommer ikke fugt nedefra, men der kan måske komme kondens pga relativt koldt kældergulv og så et varmere værelse? Men kældergulvet er trods alt isoleret med 10 cm leca....

De 10 cm LECA, hvad var det, rent granulat, sten, plader, andet?

Det Thermofelt kender jeg ikke, men her står at det er 7.5 mm tykke filtplader:

http://gulvlageret.dk/tilbehoer-4/underlag-230/plade-underlag-443/thermofelt-7-5-mm-underlagsplader-12930.html

7.5 mm træ-filt giver ikke meget isolering, men i dit tilfælde er der jo også andre formål med det.

Det hele er jo egentlig bare 2 lag gulvtæppe oven på et svagt betongulv. Jeg tror det er OK, og en udgift på kun få hundrede kroner.

 

 

Skrevet af GammelHus på 05-12-2015 07:42

Det hele er jo egentlig bare 2 lag gulvtæppe oven på et svagt betongulv. Jeg tror det er OK, og en udgift på kun få hundrede kroner.

"svagt isoleret betongulv" skulle der stå.

 

Hej Alex,

Der er gået nogle år nu... har der virket fint? 

Overvejer samme løsning selv i kælderværelse, dvs Thermofelt + gulvtæppe uden gummibagside. Dog er det oven på ren beton (intet Leca eller andet under), som til gengæld virker meget tør, selv hvis man tester med opklæbet plast over nogle uger. 

Vh,

Kløver  


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis