Understøbning af sokkel

Hej

Denne tråd er til dem der har skrevet om dette emne her inde, og til dem der søger råd og infomation

Da jeg skulle til at gå i gang med understøbningen af vores sokkel i kælderen. Brugte jeg mange af de gode råd mv., her inde på lav-det-selv. Tak for det.

Derfor vil jeg give lidt igen og vise nogle billeder af det nu halv færdige projekt.

Vi vil gerne have sænket niveauet i kælderen så vi får en lofthøjde på 220cm. Hertil vil vi gerne have lagt gulvvarme. så kælderen bliver mere tør og brugbar til disponible rum, bad og toilet.

Vores sokkel er fuldstøbt i beton og ca.25cm tyk. Derfor turde jeg godt gå i gang med projektet på egen hånd.

Jeg købte:

  • støbeplader og savede dem op i mindre plader af 90X124
  • en stor tvangsblander 300l
  • ålborg basis NOK (kunne også bruge rapid)
  • støbemix
  • lægter og stolper
  • stavvibrator
  • plaster 
  • et par kasser øl til venner og familie.

Havde allerede:

  • div værktøj
  • bobcat
  • Trillebører
  • skruer
  • gode venner 
  • og en forstående kone

Jeg startede med at grave seks huller ca 1m ned og 125cm i bredden. Under sokkelen var hullet kun 100cm bredt, således betonnen ikke flyder ved siden af pladen, når jeg støber.
Jeg har gjort meget ud af at lave bagsiden af hullet meget plant, da jeg skal lægge fugtplader og dræn udefra efterfølgende.
Grunden til at jeg valgte at gå ca.10cm ned under sokkelen er, at selve sokkelen ikke er helt jævn og derfor ville jeg ikke, med lethed, kunne hælde beton i hullet. Det er også nemmere at få fuget det sidste hul ordentligt op med en "jordfugtig" betonblanding.
Jeg har hugget med et motormejsel op under sokklen, for at sikre mig at der ikke længere er jordrester og løse sten mv. under.

Herefter satte jeg pladerne med i hullerne og forstærkede dem med stolper og lægter (se billeder), således selve pladerne næsten flugtede den eksisterende sokkel (lidt længere inde), da der kommer MEGET præs på, når der bliver støbt. De foreste lægter er banket godt ned i jorden.

Byggede en sliske til at hælde beton i hullerne med. 

Jeg vil ikke gå ind i blandningsforholdene, da det er en religion herinde og vil, nu efterfølgende, sikket få afvide, at jeg har gjort det forkert. Jeg har betalt en dygtig og erfaren murer til at hjælpe mig med at blande første gang, så jeg følete mig sikker.

Selve støbningen er faktisk fint arbejde og tager ikke langtid (ca.1½. time for to mand) Her vil jeg understrege at en tvangsbladner, i mine øjne, er et MUST, de koster ikke mange tusinde på dba.dk.
Når støbningen er vibreret (ikke formeget) glatter jeg overfladen med en murerske og sikrer mig at det dækker.

Jeg ventede 4-5 dage inden jeg fjernede pladerne og fugede den ca.10cm fuge. Her til brugte jeg en blanding med støbemix, sand og cement, der kun lige kan hænge sammen, når jeg trykkede den i hånden.
Jeg har været meget omhyggelig med at alle fuger blev fyldt fuldstændigt ud.

Efter yderlige et par dage kan jeg tage det næste ryk.

Alt i alt én ½ dag til at grave og én ½ dag til at byggestøbeforme og støbe (alt efter familiens fremmøde), samt en aften til at fuge.

Alt efter bygningens konstruktion og metrialer, jordtyper osv. er der stor foreskel på, hvor mange og hvor store huller der kan graves. Jeg har rådført mig med professionelle og har genenrelt ikke taget nogen chancer.
Materiale pris uden tvangsblander og arbejdsløn til murer: ca. 12000,-

Igen tusinde tak for de gåde råd og indlæg her inde. Og held og lykke med projektet til dem der skal i gang.

Billeder:

 


Kan andre kan jeg også, det tager bare længere tid i første omgang
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rigtig god tilbagemelding, og rigtig flot arbejde. Støbte du kun 1 punkt ad gangen?
Jeg lavede ca. det samme nummer for 20 år siden. hvor jeg lavede hullerne 3-4 forskellige steder samtidig, og derefter på siderne igen fra hver støbning 6-8 steder. Jeg stablede sokkelsten, men de er ikke lette at få til at gå i forbandt, når der er støbt i de forrige. Det med blandingsforhold er ikke så svært, man kan bare se på Ålborg Portlands hjemmeside.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej elmand

Tak.

Nej jeg har støbt op til 6 huller ad gangen.

Og ang sokkelsten. Det var også med i mine overvejelser, men jeg kom til den konklution at det, som du beskriver, er svære til at gå i forbandt, samt der er risiko for at de ikke bliver fyldt helt ud mv.  

Fra begyndelsen var det faktisk min plan at indstøbe tentorstål i sokklen (2x2 stk.), men siderne i hullerne faldt sammen og jeg måtte opgive. Det er heller ikke stål i den eksisterende sokkel.

 


Kan andre kan jeg også, det tager bare længere tid i første omgang
Skrevet af ktm på 17-05-2015 12:39
Fin artikel, som du burde lægge ind i Galleriet. Det er om noget, der burde gemmes for eftertiden der! Ser rigtig godt ud.

Tak for rosen.  På din opfordring, vil jeg gøre det.

 

 


Kan andre kan jeg også, det tager bare længere tid i første omgang
Jeg synes det er utrolig godt gået
Man skal bare huske, at det er bedst at udgraves og støbes et punkt under hver væg af gangen. for at undgå sætninger.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Hej

jeg har læst flere steder, at man bruger en ekspanderende beton i fugen, for at sikre at den er fyldt helt ud. Som jeg læser din beskrivelse bruger du ikke ekspanderende beton. Er der en særlig grund til at du ikke bruger ekspanderende beton?

Hilsen Poul
Hej

jeg har læst flere steder, at man bruger en ekspanderende beton i fugen, for at sikre at den er fyldt helt ud. Som jeg læser din beskrivelse bruger du ikke ekspanderende beton. Er der en særlig grund til at du ikke bruger ekspanderende beton?

Hilsen Poul
Hej

jeg har læst flere steder, at man bruger en ekspanderende beton i fugen, for at sikre at den er fyldt helt ud. Som jeg læser din beskrivelse bruger du ikke ekspanderende beton. Er der en særlig grund til at du ikke bruger ekspanderende beton?

Hilsen Poul
Hej Poul
Jeg har ikke brugt den ekspanderende beton til fugen, da den, så vidt jeg husker, ikke ekspanderer mere end nogle enkelte %. Da mine fuger mange steder ikke var mere end 2-5 cm høje ville det ikke have nogen effekt i forhold til prisen. Fugen kan sagtenens fyldes helt ud med alm. jordfugtig beton.

Kan andre kan jeg også, det tager bare længere tid i første omgang
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis