Kan jeg genanvende gammel cementsokkel til hegn?

Hej Forum.

Jeg er flyttet i hus. Vores grund grænser op til en sti, hvorfra vi er afskærmet med et gammelt, totalt rådnet hegn. Hegnet står på en cementsokkel, med istøbte jernstolper (T-formede) som er rustede næsten fuldstændigt væk. Disse kan IKKE anvendes. Jeg har bestemt ikke mod på at fjerne hele cementsoklen (ikke mindst fordi den fortsætter sammenhængende ved en anden grund - så den ville skulle genskabes). 2 spørgsmål:

1) Kan jeg genanvende cementsoklen? Min umiddelbare plan er at vælte det gamle stakit, save jernstolperne af ved soklen og bore nye huller i soklen, hvori jeg ville fæstne nogle stolpefødder. Er det en brugbar løsning? Er der nogle stolpefødder der er egnet til dette? Hvad skal man fæstne dem med? Ny cementblanding? Findes der stolpefødder (har ikke kunne finde dem) som er selvforankrende i en allerede støbt cementsokkel? Altså som man kan "slå ned i" soklen? Tænker at de i så fald må være svære at få til at sidde præcist?

 

2) Hvad er fremgangsmåden, hvis man vil lave læidt kosmetiske reparationer på en sådan sokkel? Tror den er 70-80 år gammel, og den har skader visse steder.

 

Håber ovenstående er til at forstå. Ellers går jeg gerne ud og tager et par billeder)

Venlist.

Thomas.

Hej Forum. Jeg er flyttet i hus. Vores grund... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.

OK! Havde aldrig overvejet at det var et problem med stabilitet - men det giver god mening. Jeg kan godt se at stolpesko/bærer primært bliver brugt til carporte og lign. - og der er selvfølgelig en indbygget stabilitet, i og med stolperne ikke kun står lineært. Hmmm... jeg må tænke mig godt om. Jeg overvejer at støbe træstolper ned lige ved siden af soklen og lade stakittet gå langs "indersiden" af soklen - det må være en bedre løsning. Det bliver nok desværre for stort projekt at omstøbe hele soklen for mit vedkommende aktuelt. tak for indspark.
Din sidste løsning er helt god. Men du behøver ikke at støbe. Problemet kan nok blive at din sokkel ikke er jævn hele vejen nedad i jorden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm... Soklen går i hvert fald 20-30 cm ned i jorden... er kun 15-20 cm bred. Kunne sgu da bare bore gennem hele soklen 2 steder og fiksere de enkelte stolper på den måde... alternativt ekspansionsbolte... spændende idé... den kunne jeg godt ende med at forfølge... jeg må ud og lave lidt graveri og inspicere soklen... tak for indspark allesammen...

Jeg har nu været ude og grave lidt ved soklen. Den er i alt fald 50 cm høj og formentlig noget dybere. Der er niveaurforskel i jorden på hver sin side - den er højest hos mig hvor der kun er 10 cm synlig sokkel overalt. På den anden siden 10-30 cm. På billedet den løsning jeg overvejer. Jeg kunne evt gå endnu dybere og fiksere med 3 bolte. Soklen er faktisk 25 cm bred. Jeg tænker at det her er en ganske stabil løsning der må kunne tage lidt af hvert. Hegnet bliver 180-200 cm højt og komplet vindtæt - 22 meter langt. Et spørgsmål mere:

Jeg påtænker at ligge lidt grus for enden af stolperne for at sørge for bedst mulige afløb og forhåbentlig forlænge levetiden. Når man læser på nettet skrives der gang på gang om den frostfrie dybde - gerne 90 cm. Er det kun relevant når man støber, eller skal jeg også tage hensyn til det med min løsning? Kan jeg risikere at stolperne, når de fikseres 2-3 steder, vil flække, grundet frost? De vil blive udført i trykimprægneret træ - nok 90 * 90 eller 75 * 75 mm.

Thomas.

Det er kun ved husbyggeri at sokkel skal ned i frostfri dybde. Hvis frosten kommer under sokkel kan den løftes en smule, og derved revne muren.

Til småhuse og sådan et hegn er det helt uden betydning, med dybden i forhold til frost. Skulle dit hegn i den værst tænkelige frost løfte sig 1 cm, opdager du det aldrig.

Dine stolper vil ikke tage nogen skade af frosten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan få trykkede stolper som er beregnet til kontakt med jord.
Jeg mener levetiden er i omegnen af 25 år med jordkontakt.

Under alle omstændigheder: Hvis du korter noget af stolperne, så husk at vende den ende opad, som du har savet - ellers forkorter du levetiden.

Hvis soklen er 25 cm bred, kunne du vel også sætte stolpen midt på soklen, med et beslag på hver side boret godt langt ned i soklen ligesom det billede neubert skrev om..

Det kræver selvfølgelig en god borehammer, men det burde sidde godt fast..

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis