Opbevaring træbeskyttelse

Når jeg køber en spand træbeskyttelse, eksempelvis 5L gori 88, får jeg ofte kun brugt halvdelen. Resten gemmes til næste år.
Mit problem er, at jeg ikke kan lukke metalspanden helt lufttæt, hvilket betyder at malingen når at tørre delvis ud til året efter.

Er der nogen, der har et godt fif til hvordan man får lukket sådan en metalspand tæt så der ikke er en tyk skorpe af tør maling næste gang penslen skal i brug?

Sådan!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et godt gammelt trik er at vende spanden på hovedet efter du har banket låget så godt fast som det kan lade sig gøre.

Det forhindrer ikke at der dannes "skind", men så sidder det i det mindste i bunden af bøtten når du igen vender den

Husk i øvrigt at opbevare den frostfrit.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den med at vende spanden på hovedet har virket godt for mig i mange år. Jeg mener kun at det størkner der hvor der er en lille utæthed, og derved tætnes det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hæld resten over i en dunk/sodavandsflaske el. lignenden, som kan fyldes så tæt op som muligt, og skru hætten godt på.

Skrevet af PinkHenrik på 14-05-2015 11:39

Et godt gammelt trik er at vende spanden på hovedet efter du har banket låget så godt fast som det kan lade sig gøre.

Det forhindrer ikke at der dannes "skind", men så sidder det i det mindste i bunden af bøtten når du igen vender den

Husk i øvrigt at opbevare den frostfrit.  

Det er en rigtigt fin ide lige at vende spanden på hovedet en enkelt gang, så får man lige lukket toppen af spanden til. Men at lade den stå på hovedet og danne "skindet" i bunden, er en rigtigt dårlig ide. 

De indholdstoffer der tørrer/hærder op i spanden er en essentiel del af malingen. Så når de mangler i resten af malingen vil malingen IKKE fungere korrekt. Du risikerer at stå og smøre et produkt på der feks. ikke vil tørre, smitter af, ikke har nogen beskyttende effekt, ikke har den rigtige farve osv. Derudover risikerer du at få små "stumper" af skindet med rundt i din maling som du så fører med op på din overflade og giver en uens finish. 

Er det et meget tyndt lag film der ligger på overfladen er det næppe noget problem, men taler vi over 2mm så vil jeg anbefale at man kasserer malingen. 

 

 


Mvh Kim


Annonce

Ja, du har nok ret idet med, at mailigen mister sine egenskaber, når der dannes tyk skorpe. Det har jeg lige prøvet. Malingen tørrede ikke rigtig som den skulle og farven var heller ikke som oprindeligt.

Når man ser bort fra, at det giver mersalg for producenterne, er det egentlig dårlig kvalitet når eksempelvis GORI sælger maling i emballage, der ikke egner sig til genlukning!

Er det mulig at købe billig emballage til ikke vandbasseret maling, som man kan hælde den overskydende maling over i?


Sådan!
Forslag:
Læg et stykke plastik (fra en plastpose) af passende størrelse oven på malingen. Tryk det forsigtigt og omhyggeligt til den flydende maling. Luk spanden bedst muligt.

SørenA
Jeg har brugt gori 100, de har sådan en plastikkant på låget, der skal krænges op, for at åbne.
Når man så er færdig trykker man låget godt fast og ruller plastkanten ned, de virker rigtig godt, jeg har haft ½ spandfuld stående i 2 år uden den havde trukken skind.
Jeg opbevare det i en lille kælder i mit skur..

Problemet med mange af de gamle typer låg er at de ofte ikke er til at få af første gang, og så får man bulet og beskadiget dem, så de efterfølgende ikke lukker tæt.
Den type banker jeg låget godt fast med en hammer, og giver en gang malertape rundt, få får bøtten lov at stå på hovedet et døgns tid, når den så sættes på "lager" sættes den normalt, det kan komme lidt skin på men ikke så meget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også