Vedligeholdelse/oliering af træterrasse

Hej,

jeg fik sidste år - med en del hjælp - lagt en træterrasse i hårdttræ. Det blev lagt med den glatte side øverst og den smårillede nederst. Jeg husker ikke præcist hvilken træsort vi anvendte.

Jeg kan se at brædderne er begyndt at "kalde" på behandling: Der begynder at komme små revner i flere af dem og farven er en smule mat.

Først havde tænkt mig blot at feje og afvaske med vand, for derefter at behandle med Gori Træterrasse Express, men tror der er behov for en eller anden form for afslibning forinden og der er her at min tvivl opstår.

1. Kan jeg vente med at slibe terrassen til efteråret?
2. I fald terrassen skal slibes, hvordan gøres det så bedst? Terrassen er ca. 40 m2 stor, så der er forhåbentlig alternativer til slibeklodsen... Er det båndsliber eller excentersliber?

Med venlig hilsen

Jakob


/Jakob

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du absolut vil slibe, så kan du bare bruge en gulvsliber (eller evt. et slibebrædt til skaft). Men det er jo udendørs træ, så det er lidt skruen uden ende, da det jo er en funktion af vejrliget at træet rejser sig lidt. Så du må se frem til at det vil være en årligt tilbagevendende aktivitet.

Rengøring af træet kan med fordel rengøres med teaktrærens. Enten den lette enkomponent eller den kraftige tokomponent. Når tørt kan der olieres. Husk at bruge en olie, der er egnet til hårdtræ.

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også