efter udskiftning af vinduer.

Hej LDS. Har for nogen uder siden udskiftet mine gamle vinduer til nye bondehusvinduer! Mit hus er en gammel skole fra 1910 og over vinduerne er der muret en bue, som jeg har valgt at bibehode. Den er dog gået til nogen steder, men jeg har nogen gamle sten til at lægge, som jeg planlægger at bygge dem op med igen. Nu kommer så spørgsmålet: når jeg murer buerne op igen, vil jeg jo gerne efterlade en sprække som jeg efterfølgende kan fuge op. Jeg påtænker derfor at skærer noget plade værk til på ca 6-8 mm i tykkelsen, som passer i bredden oven på vinduet, som jeg kan murer op ovenpå. Tænker så at fjerne den efter endt muring og så kan jeg fuge efter i den spalte det har efterladt? Gir det mening? Hvilke materiale kan slippe mørtelen når den er tør? Har noget eternit til at stå som er 6 mm.....eller bør jeg anvende noget andet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver ikke om vinduer er buet, eller det er en lysnings plade der er sat i med den korreket bue

Eternit er vel ikke så godt, det skal vel kunne bøje.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hermed et lille billede....

Nåe - sådan. Hos mig er det stykke fyldt med isolering bagud og jeg har lavet en krydsfiner plade, som passer i buen. Ned mod vindue er kanten fuget, og bagefter skruet fast op igennem karmen. Der er så lige plads til 2-5 mm fuge rundt i kanten. Det hele er malet som vinduer. Mine sten er skarpkantet og ikke buet på kanten.

Det havde nok været smart om det var løst før vindue blev monteret. Men nu er du jo havnet i situationen.

Vil du mure det igen så kan dette være fremgangsmåden:

Først bør du slå nogle søm op i fuger eller bore og skrue noget op i buen. Så pensler du undersiden godt med en cement/sand vælling for at det kan fæstne, det sidste hedder "at svumme"  (spild på vinduet skal gøres ren med det samme)

For at du kan trække din understøtning ud efter støbning må du kunne få den til at slippe.Du kan bruge dine eternit plader eller en jernplade. Men de bør ligge på nogle strimler af f.eks. 2 - 3 mm fladjern ( eller andet) oven på vinduer. Fladjern kan du hive ud enkeltvis først, så din plade kan bankes løs. Det giver netop det luft der skal til for at det kan skilles ad.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand. Det harmonere rimelig godt med den tænkte fremgangsmåde! Og jeg fik bekræftet at mit eternit kan bruges! Så vil jeg gerne bestille et par gråvejrs dage i næste uge, så kører det!;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også