Stød ved berøring af opvasker og vask

Ja Emnet siger det hele: Jeg har lige installeret en splinter ny opvaskemaskine og synes at jeg fik lidt summen i fingrene ved berøring af lågen. Men det var lidt udefinérbart.... men her til aften fik jeg tilfældigvis fat i stålvasken samtidig med berøring af opvaskemaskinens låge indvendigt - det kunne godt mærkes dén summen. Ikke at jeg fik et smæk over fingrene - men kunne mærkes  

Mit harald-nyborg-like multimeter måler små 5-7V. Eller det vil sige, at i det øjeblik jeg sætter målepindene på opvasker og vask viser den kortvarigt 16-18V men falder lynhurtigt ned på de 5-6 stykker....

 

What DÆLEN skyldes det???? Den er jo ny og jeg havde ingen problemer med den gamle opvasker! Og ja - jeg har selv sat den til. I en dåse i væggen, hvor der også er forbundet til jord....Men hvor velfungerende beskyttelseslederen er, ved jeg ikke.....

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du montere en ledning fra stel på opvasker eller fra jordledning i tilslutningsdåsen og op til en skrue under vasken. Det kaldes en udligningsforbindelse, og vil fjerne alt ubehag. Bor du i et ældre hus er det ikke sikkert at der er en aktiv jordspyd, det sammen med en radiostøjdæmper i opovasker, giver lidt kilden i fingre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kom ikke lige frem med om det er et ældre hus du bor i.
I mange år har der været et krav om udligningsforbindelse i alle boliger. Der skal ledning på rionet i gulv, ventilationsrør, og andre dele af metal der er gennemgående fra rum til rum. Så den del er helt almindeligt.
Jeg her lavet den løsning utallige gange og det virker. Du må godt lave ledning under vasken lidt fiks. Ikke så den ryger med ud hver gang du skal tømme skraldespand.
Du kan ikke selv teste om beskyttelses leder er forbundet til jordspyd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kom i tanker om en meget upræcis afprøvning vi brugte for mange år siden. Hvis du monterer en 15 w pære imellem fase og jordledning og tænder kortvarig, så bør HFI/HPFI slå fra med det samme. Der vil gå fra 45 - 65 mA afhængig af jordspyd, og relæ bør slå fra ved 30 mA så det er ikke præcis men en indikator for om jordledning er aktiv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej nej , elmann , hva" er det du anbefaler lægfolk til , der er da noget galt med jordforbindelsen , og du vil sende overgangs spændingen videre til vasken som nu også vil støde , og nu bliver det farligt for der er ikke langt til vandhanen , som har en god forbindelse til jord.

Når man laver udligningsforbindelser så jordforbinder man også.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Sjovt - set var nemlig også min umiddelbare ranke, Svend høst......
Huset er fra 50'erne og renoveret i slut 60'erne. Jeg har ingen anelse om jordspyd osv i den oprindelige installation. Men jeg har til en udendørs installation fået banket et spyd ned af en elektriker. Så måske skal jeg have ham ud og måle på installationen til opvasken og så evt få ham til at føre beskyttelseslederen over på det nye jordspyd i El skabet (hvis det kan lade sig gøre). Men første mål må være at jeg selv har fået forbundet det rigtigt i dåsen ;-) Men er det ikke underligt at jeg ikke oplevede problemet med den tidligere 6-7år gamle opvasker?
Du behøver ikke at puste dig op Svend. Uanset om jordforbindelse er ok eller ej, gavner udligningsforbindelsen. Du kan kun give mig ret i at hvis de metalliske dele er forbundet sammen, kan manden ikke få stød ved at berøre 2 samtidig !! Det er jo det han mærker " det snurre i fingrene når han rører BEGGE"
Og ja den skal også omfatte vandhane. Som skrevet tidligere er der krav i nye huse til udligningsforbindelse.
NU har vi så fået oplyst alder på hus, og det giver væsentlig større chancer for en dårlig/manglende jordforbindelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Elmad , prøv dog at være seriøs , lægfolk må ifølge loven , udskifte stikkontakter og afbrydere med max 2 ledninger , alså arbejde med  jordledninger er ikke noget som alm. mennesker må eller skal rode med .

Der er jo fuldstændigt skørt og uansvarlig at opfordre en ikke fagmand til at lave udlignsforbindelser , og så på et meget løst grundlag , det kan koste liv , trådstarter skal have en fagmand til at teste den jordforbindelse .

Egenligt burde man orientere Webmaster om denne sag , da vi er langt ude over lav det selv området , så dit indlæg kunne blive slettet .


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Jamen Svend dog !! Prøv at forholde dig lidt mere realistisk til problemet og fakta, inden du slynger om dig med så store ord !! Hvad for en jordledning skal testes ?? Der er givetvis  ikke nogen jordspyd.  Det havde jeg næsten luret i mit første svar derfor 2 gange spørgsmål om husets alder.

Nu kender vi den og den er fra før 1973 (også ombygning) så der er ikke krav til jordspyd. ( forudsat HPFI o.s.v.)

Forklar lige mig og andre hvorfor det er farligere at lave den ledning end det er at beholde tilstanden som den er nu ??

Er det bedre at få strømmen igennem sig end det er at den går i en ledning.

Der står (så vidt jeg ved) ikke nogen steder i SB at en tømrer eller bager ikke må lave en ledning fra stel til andre metaldele. Det er ikke en del af den faste installation.

Man må gerne tilslutte hvidevare, hvis der er et lovligt udtag, også selv om det omfatter jordforbindelse.

Og man må udskifte afbrydere med mere end 2 ledere ( krone og korrespondance afbr. )

Men det er jo irrelevant i forhold til trådstartert.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan da lige se ved søgning her på LDS at det ikke er et nyt problem eller en ny løsning.

Der er en installatør der i en lignende situation har rådet til "den helt rigtige løsning" og "den rigtige løsning"

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/158903

Til trådstarter, Jeg vil nu, som tråden har udviklet sig,anbefale dig at kontakte i el-nstallatør. Så får vi alle ro i sindet !!

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis