Stød ved berøring af opvasker og vask

Ja Emnet siger det hele: Jeg har lige installeret en splinter ny opvaskemaskine og synes at jeg fik lidt summen i fingrene ved berøring af lågen. Men det var lidt udefinérbart.... men her til aften fik jeg tilfældigvis fat i stålvasken samtidig med berøring af opvaskemaskinens låge indvendigt - det kunne godt mærkes dén summen. Ikke at jeg fik et smæk over fingrene - men kunne mærkes  

Mit harald-nyborg-like multimeter måler små 5-7V. Eller det vil sige, at i det øjeblik jeg sætter målepindene på opvasker og vask viser den kortvarigt 16-18V men falder lynhurtigt ned på de 5-6 stykker....

What DÆLEN skyldes det???? Den er jo ny og jeg havde ingen problemer med den gamle opvasker! Og ja - jeg har selv sat den til. I en dåse i væggen, hvor der også er forbundet til jord....Men hvor velfungerende beskyttelseslederen er, ved jeg ikke.....

Ja Emnet siger det hele: Jeg har lige installeret... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

For at denne tråd ikke bare skal flyde med påstand imod påstand, har jeg i dag formuleret og sendt et spørgsmål til sikkerheds styrelsen. Jeg har opridset scenarie som det er oplyst, og spurgt om det er ok løsning, om løsning indebærer nedsat risiko også ved evt. senere alvorligere fejl, og til slut om det er autorisationskrævende.

Med al respekt for Allan E og Co. så tror jeg de er bedre til at besvare spørgsmålet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Beklager jeg ikke har fået vendt tilbage grundet ferie.... Der har været gang i debatten ;-)
Tak for jeres gode indspark..... Jeg forstår det som om at I udfra husets alder konstaterer at der ikke er nogen jordforbindelse eller i hvert fald ringe. Det er jo muligt. Det er sikkert muligt at der skal lavet en udligningsforbindelse til vask m.v. Det er rigtigt at forummet jævnligt kommer til at blive brugt til indhentning af løsningsforslag, som muligvis ikke er lovligt at lave. Jeg har den holdning, at det er fint at gøre opmærksom på det - så tak for det. Men uanset om det er lovligt eller ej at gøre, er det ikke noget jeg selv har lyst til at rode med - man skal kende sine grænser ;-)

Så i første omgang skal jeg tjekke om der skulle være hoppet en leder ud da jeg skubbede opvaskeren ind og hvis ikke, må jeg kontakte en elektriker.....

Tak for svar :-)
Ud fra husets alder er der ikke krav til at der skal være jordspyd, hvad angår de dele der er inde i boligen, når det ellers er beskyttet med HPFI afbryder ved gruppetavlen.
Det er ikke sådan at man "tåler mere strøm" når man bor i gammelt hus. Men der er ikke tradition for at man lovgiver med virkning bagud. Hvis noget var lovligt på udførelsestidspunkt kan man normalt ikke kræve det lavet om. Men HPFI relæ beskytter stadig mod livsfarlig stød, men i værste fald kan strømmen gå igennem dig og så slår relæ fra. Det kan være meget ubehagelig men normalt ikke livsfarligt. Er der jordforbindelse går fejlstrøm den vej, og man mærker ingenting.
Man siger at der skal flere volt til, end det du har målt, før det kan mærkes. Men det kommer meget an på omstændigheder. Har du våde fingre kan du sagtens mærke det, også ved lavere spænding. Har du ikke prøvet at sætte et 4,5V eller 9V batteri på tungen. Jeg skal hilse og sige at det kan mærkes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 19-05-2015 17:38
Har du ikke prøvet at sætte et 4,5V eller 9V batteri på tungen. Jeg skal hilse og sige at det kan mærkes.

Jo tak har jo skulle teste om der var liv i batterierne til guitarpedalerne ;-)
Tak for forklaringen - håber du vender tilbage med svaret fra SIK.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis