Ton eller Tons ?

Vi havde en lille debat mht ton/tons, efter at jeg var ved at gå ud af mit gode skind da de i tv forleden blev ved med at sige: Så har sjælland samlet 368 antal tons tøj ind.

Mig bekendt hedder det ton, og s'et er noget vi har lånt fra engelsk, der ikke hører hjemme i det danske sprog.

Så startede debatten:

Konen: Det må da hedde tons, når der er flere af dem.

Mig: Hvis det hedder 1 kilo, så bliver 50 kilo jo ikke til 50 kilos...ligesom 1 ton ikke kan blive til 50 tons 

Jeg har prøvet at google det, men kan ikke komme frem til et entydigt svar, det virker som om S'et er blevet en del af sproget.

Men er det korrekt?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vi havde en lille debat mht ton/tons, efter at jeg... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hov hov nu æ så munne do!


 

Næ jeg tror såmænd parodierne går begge veje over Storebælt


 

Hej.

 

du ka jo prøve å spørre i synderjyllan

Jeg elsker når John Nielsen kommenterer F1 og siger at de 'slåsser om pladserne'.

Men er også lidt skadet med aner dernede.

mvh


 varmetossen

En anden af de nymodens sprog ting er folk der bruger "ej" fordi det åbenbart er for langt at skrive hele ordet 

Ej det er også for galt !

Et "ej" er så gået hen og skiftet betydning til et "nej", hvor det oprindeligt var et "ikke" 

Så på mange teatre står der nu:

Nej blot til lyst 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af ev elmand på 12-05-2015 22:38

"Det bliver tilladt, når fejlen er begået tilstrækkelig mange gange"  

Ja naturligvis bliver det tilladt. Sproget er ikke fastlåst for tid og evighed. Hvis vi kunne møde en mand der havde levet for 200-300 år siden, ville vi have svært ved at forstå hans sprog. Dansk sprognævn fastsætter ikke sproget, de nedskriver og formidler det som folk taler og skriver.

Efter vi er begyndt at sende SMS , twitter og andre korte beskeder, vil der igen komme en ny udvikling. Mine voksne børn "glemmer" ofte at skrive navne med stort begyndelses bogstav. For 100 år siden skulle navneord være med stort, Så jeg går ud fra at om 20 år skal man heller ikke skrive navne med stort. Stor bogstav efter punktum ordnes jo automatisk så den skal nok bestå.

 

Det er heller ikke min pointe at sproget ikke skal bevæge sig, men når der nu er en udtale og dermed en historisk/kulturel forklaring på et ord, så mener jeg det er for dumt at lave det om, "bare fordi det er nemmere"

og Her på siden KAN man godt skrive-lige-ud-uden-storT-eller-Småt...også efter et PunkTum, så her ville sms generationen have problemer 

 

Jeg grinede feks højlydt af de "smarte" når de skulle sige en email adresse sagde:

www - lavdetselv - snabel A - hertil - dot - dk.

Hvis du endelig skal bruge ordet "dot" istedet for punktum, så hedder det ikke i samme sætning "snabel A" men "at" som er den engelske udtale.. alt andet er for bonderøvs agtigt 

PS: Svenskerne kalder den for Kanelbolla (snegl) 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 13-05-2015 10:32
Så på mange teatre står der nu:

Nej blot til lyst 

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, er det langt nok ???  

Det er vist rigtig mange år siden du har været i teateret og lære noget !!!!!!!!  

 Det er Christian Frederik Jacobi der er fadder til sætningen   http://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Frederik_Jacobi

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 13-05-2015 11:21

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, er det langt nok ???  

Det er vist rigtig mange år siden du har været i teateret og lære noget !!!!!!!!  

 Det er Christian Frederik Jacobi der er fadder til sætningen   http://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Frederik_Jacobi

 

 

ej ka de nu passe ?

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den korrekte form af "jeg synes" er " den/det synes mig ...." . Derved bliver en bil synet, altså besigtiget af en fagmand, der med sit syn vurderer bilens tilstand.

 

Hvor kommer så, "A tøws" så fra?


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis