Ton eller Tons ?

Vi havde en lille debat mht ton/tons, efter at jeg var ved at gå ud af mit gode skind da de i tv forleden blev ved med at sige: Så har sjælland samlet 368 antal tons tøj ind.

Mig bekendt hedder det ton, og s'et er noget vi har lånt fra engelsk, der ikke hører hjemme i det danske sprog.

Så startede debatten:

Konen: Det må da hedde tons, når der er flere af dem.

Mig: Hvis det hedder 1 kilo, så bliver 50 kilo jo ikke til 50 kilos...ligesom 1 ton ikke kan blive til 50 tons 

Jeg har prøvet at google det, men kan ikke komme frem til et entydigt svar, det virker som om S'et er blevet en del af sproget.

Men er det korrekt?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
52 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det hedder 50 ton og ikke 50 tons.

Hej.

Av, det var en svær en. Det kommer til at dreje sig om opfattelser. Iflg. min Nu Danske Ordbog - fra 1967, kan man sige både tons og ton i flertal (pluralis) for de boglige. De har det iøvrigt sværere, da de opererer med longton og shortton, hhv over og únder 1000 kg.

Iøvrigt er kilo en forstavelse der betyder 1000 og det giver ikke mening at sige kilos.

Man hører stadig journalister der siger en kilomet. NEJ. Det er meter og kilo betyder, at der 1000 af dem.

mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 12-05-2015 18:58

Hej.

Av, det var en svær en. Det kommer til at dreje sig om opfattelser. Iflg. min Nu Danske Ordbog - fra 1967, kan man sige både tons og ton i flertal (pluralis) for de boglige. De har det iøvrigt sværere, da de opererer med longton og shortton, hhv over og únder 1000 kg.

Iøvrigt er kilo en forstavelse der betyder 1000 og det giver ikke mening at sige kilos.

Man hører stadig journalister der siger en kilomet. NEJ. Det er meter og kilo betyder, at der 1000 af dem.

mvh

Du hører også journalister, som må forventes at kunne et rimeligt dansk, sige: "Han tog sin cykel, for og køre hjem" selv om det hedder: "Han tog sin cykel for at køre hjem".

 

 

 


fase

"Man hører stadig journalister der siger en kilomet. NEJ. Det er meter og kilo betyder, at der 1000 af dem."

Der plejer jeg altid at sige: Jeg er 1met og 89 centimet høj  

Jeg syntes det er sjovt, for så vidt jeg kan læse mig frem til, så kommer s'et fra engelsk/amerikansk  ton(ne)s 

se her 

Men meget typisk dansk så bliver det tilladt, når bare "fejlen" er blevet begået tilstrækkeligt mange gange. Det så vi jo også med "majonæse" 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Hej.

Nu er det et indbrud i tråden, men Herre Jemeni hvor der rodes rundt i hans-hendes-sin, ligger-lå-lægger-lagde, hænger-hængte-hang, synes-syntes. Og attentatforsøg giver mig trætte folder i ansigtet, da et attentat er et anslag mod liv eller helbred, springer-sprænges (bomber) og mange andre. At vore formidlere har bestået en sproglig eksamen er mig tit en gåde.

mvh


 varmetossen

"Det bliver tilladt, når fejlen er begået tilstrækkelig mange gange"  

Ja naturligvis bliver det tilladt. Sproget er ikke fastlåst for tid og evighed. Hvis vi kunne møde en mand der havde levet for 200-300 år siden, ville vi have svært ved at forstå hans sprog. Dansk sprognævn fastsætter ikke sproget, de nedskriver og formidler det som folk taler og skriver.

Efter vi er begyndt at sende SMS , twitter og andre korte beskeder, vil der igen komme en ny udvikling. Mine voksne børn "glemmer" ofte at skrive navne med stort begyndelses bogstav. For 100 år siden skulle navneord være med stort, Så jeg går ud fra at om 20 år skal man heller ikke skrive navne med stort. Stor bogstav efter punktum ordnes jo automatisk så den skal nok bestå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Ja, godt og vel eller knap og nap, betyder det flere eller færre, definer færre

mvh


 varmetossen

Hvis muren er "godt og vel" 4 meter betyder det at den er mere end 4 meter. Noget andet er hvis muren er godt og vel i lod.
Det er nogenlunde det samme som knap og nap i lod. Men er den knap og nap 4 meter så er det under 4 meter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og så er der jydsken, der LAGDE i sengen, da han var sløj!

Hvordan kan man stave nogle ord  j-e-g  s-y-n-e-s og så få udtalen  A TØWS????????

Hvad siger man så, når bilen skal s-y-n-e-s? Kører man til TØW med sin bil???

Sorry!


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis