Byg selv sofa - lægter og mdf??

Vi står overfor at ville bygge en sofa selv, der skal passe til et hjørne.
Vi er dog lidt i tvivl om materialer.
Umiddelbart tænker 50x70 mm lægter til grundstelet, og så en masse vinkelbeslag til at holde stiverne imellem de to lag fast. En mdf pladen oven på og så beklæde fronten med birketræsfiner eller lignende?
Men skal det være større lægter, eller skal der flere stivere på kryds og tværs til?
Vi er handy nok til at tegne, måle,  save og skrue, men det der med materialevalg er lidt svært, så håber der er nogle der vil hjælpe
Vi står overfor at ville bygge en sofa selv, der... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad gør i egentligt mht at få betrukket stof henover og puder i mm

Mvh. Christian M
 

Ihh hvor er det fedt så mange vil hjælpe.

Vi har ikke helt fundet det endelige sted i forhold til madrassen, men har taget kontakt til skumhuset.dk der laver madrasser og betræk på specialmål, og så har vi skrevet til et tilsvarende tysk firma for at se om der er noget at spare der

Hej.

Så vidt jeg husker er OSB - plade billigere end krydsfiner og vil fint kunne bruges.

Som jeg lige læser tegningen mht. belastning og bevægelse ser det ud til at rammen støtter af på væggene og ikke vil bevæge sig, så jeg ville nok glemme vinkelbeslag og tro på lim og skruer.

mvh


 varmetossen

Den støtter ikke helt af på væggene, da vi har gulvlister så den kommer til at være ca. 1,5 cm fra væggen.

Men vinkelbeslag er fint når man har en skruemaskine, så er det ikke det der kommer til at tage hele weekenden, når først det hele er savet til tænker jeg
Men den øverste plade kommer selvfølgelig til at gå helt ind til væggen, og bliver skruet på skelettet så på den led for det også støtte
Man kan også samle skelettet af de billige obs plader, som sidst i videoen - så skal du ikke bekymre dig om belastninger :-)
Men det kan måske være lidt svært at lave en trekant på den måde.

https://vimeo.com/92765268
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis