Byg selv sofa - lægter og mdf??

Vi står overfor at ville bygge en sofa selv, der skal passe til et hjørne.
Vi er dog lidt i tvivl om materialer.
Umiddelbart tænker 50x70 mm lægter til grundstelet, og så en masse vinkelbeslag til at holde stiverne imellem de to lag fast. En mdf pladen oven på og så beklæde fronten med birketræsfiner eller lignende?
Men skal det være større lægter, eller skal der flere stivere på kryds og tværs til?
Vi er handy nok til at tegne, måle,  save og skrue, men det der med materialevalg er lidt svært, så håber der er nogle der vil hjælpe
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart virker din tegning fin. 

Jeg ville dog lave "Half lap joint" i stedet for vinkelbeslag. Det er stærkere og gør at det hele bliver nemmere at samle, da det næsten holder sig selv, når det først er skåret til. Så en klat lim og en skrue, så løber det absolut ingen steder 

Nu viser den video, det lavet i hånden, men du kan selvfølgelig bruge en rundsav eller en fræser, for at spare på overarmene 

Alt efter hvad du vil lægge på, til at sidde på, ville jeg bore nogle huller i pladen, for ventilation, og måske bruge xfiner som alternativ til mdf, på siddefladen da xfiner er langt stærkere i forhold til tykkelsen.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super fedt, med en detaljeret video, det giver god mening.

Hvad med lægtetykkelsen, vil det være stærkt nok, eller skal man op i en tykkere størrelse.

Krydsfiner, sætter jeg lige kryds ved, kan lige så godt få det stærkeste, og god pointe med huller i forhold til ventilation

De lægter er stærke nok, da du ikke har mere end en en meters penge mellem hver understøtning, og hvis du vender lægten på "højkant" så er den endnu mere stabil. 

Du kan også lære meget af Matthias Wandel...her laver han en simpel samling med rundsav 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det ser enkelt ud, og til at have med at gøre.

Så er det vist bare tilbage at finde et byggemarked og en friweekend

Tak for hjælpen

Selvtak.

Vend endeligt tilbage med nogle billeder af byggeriet og det færdige projekt, så andre også kan blive inspireret og lære af dine oplevelser.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Lægter er rigeligt fint. Vil endda mene at du sagtens kan gå ned i 45x45 reglar, for du får jo også en plade på til at fordele vægten.
Personligt ville jeg ikke gide bruge tid på at lave bladsamlinger - har du talt hvor mange der er? Det kommer til at tage laaang tid - også selvom du "snyder" med en rundsav eller overfræser. For de skal stadig laves ordenligt og være præcise.
Bladsamlinger er pænere - klart! Men du beklæder jo alligevel skelettet med plader - så hvorfor bruge al den tid på det? - når du i stedet kan ligge på sofaen og se fjerner :-D

Vinkelbeslag er rigelig stærke, og hvis du lige snitter et par skråstivere som du sætter diagonalt - så rokker den sig ikke en millimeter.
Vil også foretrække krydsfiner - det er lettere og stærkere - men også en del dyrere. MDF vil dog også fungere fint, og hvis vægten ikke betyder så meget, så ville MDF være en fint alternativ.
Vægten - i forhold til vores vægt, eller vægten i forhold til om vi gider slæbe det op på 3. sal?

Hvis vinkelbeslag er rigeligt fint, så kan det være vi skal gemme de fine samlinger til næste projekt, for så vil vi kunne lave det hele i lejligheden, og skal ikke ud og finde et værksted vi kan låne hos familie eller venner.

Det er ikke sådan, når man lige pludselig for kreative ideer
Vægten i forhold til at slæbe rundt på den :-)

Vinkelbeslag er rigelig stærke - hvis du stadig synes den er lidt ustabil efter du har samlet den med dem (hvilket jeg ikke tror) - så laver du som sagt bare nogle skråstivere som går diagonalt, både i længen og bredden, og når der så samtidig kommer plader på, så rokker den sig ikke.

Halløj .

Hvis jeg lige må komme med et lille in-put , lav inddelingen af lægterne så det passer med

pladens mål Bredde-længde  så du kommer til at skarre (samle) midt på lægterne . Mål er

fks. 1220-2440 mm.


Træsmeden.
Jeg ville ikke bruge tid på vinkelbeslag. Sæt benene på siden af lægten, og giv dem et par skruer ind i siden. Benet kan alligevel ikke flytte sig opad, når der kommer en plade hen over.

Til gengæld ville jeg sætte et par skråstivere på siderne, hvis disse ikke bliver beklædt med plade.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis