Selvlænsende cockpit mm

Jeg har fået mig en lille 17 fods sejlbåd (fra midt i halvfjerdserne). Pirate 17.

Den har selvlænsende cockpit, men derudover har den et hul som går helt ned til bunden.

Jeg formoder det er til at suge bundvandet op men hvordan fungerer det? Kan det mon kombineres med selvlænsningen eller hvad. Er der nogen der kender systemet. Jeg lagde nogle billeder ind i galleriet, men der kom ingen svar.

Tom Grotle


TRG

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Grottle

Dit Galleri- Billeder:   Det er svært at se hvad der er hvad, fordi båden ikke er ren.

Jge kan ikke klart se, hvad der er lænsehul. Jeg kan se det firkantede hul, som går helt ned i bunden omme agter.

I første omgang, så skal du ikke lave om på "systemet" - medmindre du har en rigtig god og gennemtænkt plan - båden er formodentligt konstrueret fornuftigt.

Det ser ud til, at kockpit-bunden ligger over vandlinien, og dermed kan regnvand løbe ud, når man forlader båden - og det er jo smart. MEGET smart og praktisk.
Desuden er det formodentligt meningen at vand kan løbe ud under sejlads også - men til det formål, så plejer man vist at have nogen temmeligt store huller (og de skal være i yderhjørnerne), så det hurtigt kan løbe ud - det kan jeg ikke lige se på dine billeder.

Altså - prøv lige at gøre ren og tage lidt bedre billeder. Læg dem ind her i forum (ved din tekst), så kan alle se dem med det samme.

MVH A

PS - Jeg bor selv i nærheden af Svendborg, så jeg kunne eventuelt køre forbi og kigge en dag, hvis det du har brug for det.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Tom
Jeg har set billederne af din båd på dit første indlæg af 10/5 og jeg tror at din båd har svingkøl - dvs. at kølen kan hejses op under båden under transport/på land og ved sejlads på lavt vand - bedste sejlegenskaber fås når kølen er helt nede. I så fald er jeg ret sikker på at hullet ved lugen til kahytten er til en stålwire fastgjort til kølen og til en håndspil "på gulvet" i cockpittet foran lugen. Du kan sikkert genetablere systemet ved stumper fra Biltema/Harald Nyborg. Mht. bundvand - i bunden af kahytten formoder jeg - så er der i princippet kun to løsninger: En pumpe eller et øsekar! Små både er i meget lav kurs pt. så hav for øje at du aldrig får din investering igen i forkromede løsninger. Hvis du fastmonterer en pumpe (manuel eller elektrisk) så skal udløbet laves i skrogsiden eller på hækken - og placeres så højt at der aldrig vil kunne komme søvand retur ind i båden - ellers synker båden. Tænk på din båd som en bageform med hul i midten (til en kødrand:-) som du lægger i vandet. Lænsehullet og hullet til køl-wiren er hullet midt i bageformen. Båden flydeevne er afhængig af den laveste højde til vandoverfladen - både udvendigt og indvendigt. Ellida her ret mht. lænsehuller i yderhjørnerne - i større både. Men din er ikke så stor og du har "tagrende" i midten - måske er det meningen at der skal ligge et perforeret bundbrædt. God vind!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis