Røget egeplanke hvor?

Hej derude

Jeg har fået en bestilling på nogle rustikke skærebrætter, og tænker at de kunne blive rigtigt fine i røget eg. Men jeg kan bare ikke finde ud af hvor man går hen og køber sådan en planke.

Jeg har googlet og googlet, men det er der ikke kommet noget ud af, og jeg tror min pengepung vil være træt af at jeg gik på den lokale tømmerhandel, og bad dem skaffe en vare som de normal ikke forhandler.

Nogen der kan hjælpe?

Befinder mig i Nordjylland, på grænsen til Østjylland.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror du kan "røge" dit egetræ selv, men poienterer at jeg tro det, har ikke selv prøvet.

Men mener der bliver brugt amonium clorid "salmiakspiritus" mener at huske at røget eg var meget moderne på et tidspunkt.

Har du prøvet at Google det?

Er utroligt hvad man kan finde på "nettet"

Håber på det kan lede dig på sporet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg tror du er på rette spor snedker link

Men jeg tænker lidt på, om

1) det sundhedsmæssigt kan anbefales at bruge amoniakdampet træ til spækbrædt

2) hvor holdbart det er. Altså om det røgfarvede slidlag bliver tykt nok.

Jeg ved at man selv kan røge det, men det er ikke noget jeg vil eksperimentere med lige nu. Er kun interesseret i at købe.

@Lars ON:
1) Jeg tror ikke det er noget problem
2) Så vidt jeg ved er det ikke kun det yderste lag der bliver farvet, det skulle gå ind i træet også, alt afhængigt af tiden det påvirkes.

Jeg overvejer også om jeg kunne bruge valnød, men synes heller ikke det er til at få fat i.
Hej,

Du kan sagtens selv "ryge" det - jeg plejer at bruge en bedroller, hvor jeg sætter noget tætningbånd på låget så den bliver helt tæt.
Du skal dog sikre dig, at træet ikke har direkte kontakt med salmiakspiritussen - da det giver skjolder.
Det er en god idé at forarbejde træet inden du ryger det, da det bliver sprødt af at blive røget.
Der er ingen sundhedsrisiko ved at anvende det til madvare, naturligvis skal det dampe af i nogle dage efter behandlingen.

Men, hvis du ikke har mod på at gøre det selv - så kan du købe røget eg ved grønning hårdtræ - ght.dk
Men det er ikke billigt, tror det koster 50% mere en alm. ovntøret eg.

/K

Tak for tippet KSC!

Tager du bare træet op, når du mener det har den rigtige farve, eller hvordan?

Har godt hørt noget om at det kan blive svagt ved røgning - det skulle gøre noget ved cellerne i træet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis