Hvilken slags tømmer til bindingsværk??

Hej.

Jeg går og overvejer at bygge et værksted,som jeg gerne vil bygge som bindingsværk og beklæde med planker. Da jeg syns at det er lige i overkanten at bruge egetræ,vil jeg høre om det er muligt at bruge fyrtræ. Vil det kunne lade sig gøre styrkemæssigt?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du godt. Oprindeligt blev bindingsværk fremstillet af passende træ fra den nærmeste skov.

Styrken kommer an på dimension og kvalitet af træet, så tag ned i tømmerhandelen og udvælg dit træ selv.

Find noget med noget gods i, og husk at lige træ er lettere at snøre op end skævt træ.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus

Hej.

Vi har et gammelt hus, opført med fyrrebjælker. Det har da stået op i over 100 år. De er mere modtagelige for klima og insekter og kræver dermed lidt mere opmærksomhed.

Der er da store huse i USA der er opført i douglasfyr i timberframeteknikken, der er indvendigt bindingsværk, som kan være sindssygt flot.

Du kan prøve at opsøge et par savværker. De kan nok også levere.

mvh

varmetossen

Okay,det lyder jo godt. Jeg regner med det 6x6 tommer bjælker. Jeg vil gerne kunne bruge loftet,så er 6x6 tommer kraftigt nok til at jeg kan undgå at understøtte bjælkelaget?

uden at have kendskab til styrkerne, så ved jeg dog at du Mht. loftet er ude i noget hvor du er nødt til at skrive nogle mål på byggeriet for at kunne afgøre om den valgte dimension af træ er nok

P.S. husk at et så spændende byggeri, vil kræve en billed serie af projektet før, under og efter

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jamen målene på værkstedet bliver 7x12 meter. Billeder skal nok komme,når jeg kommer i gang..
Annonce
6 x 6 over den afstand vil gynge. Det gør 8 x 8 også, når de belastes
Der skal dog ikke ret meget til på tværs neden under, før det bliver stabilt.
Gæt hvorfra jeg ved det!

Med venlig hilsen
ktm

Af bitter erfaring,tænker jeg.. Jamen så er der jo ikke andet for at jeg må understøtte bjælkelaget..

Hej.

Du kan også lægge en bjælke på loftet og bolte dem sammen, træ eller jern.

mvh

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis