4hk mariner dør efter kort tids brug

Hey hey. Har købt mig sådan en motor. Den havde stået stille i 4 år, men startede perfekt efter lidt frisk benzin. Under prøvesejlladsen opdagede jeg at den ikke kølede optimal og afbrød derfor. Skiftede impeller herefter og prøvede igen. Efter nogle timers sejllads gik den ud grundet manglende Benz. Efter påfyldning havde den svært ved at tage gassen normalt men kunne sagtens sejle. Fandt så ud af at min makkers blanding var på 5% dagen efter startede den perfekt men gik ud efter 30 min gang hvorefter jeg ikke kunne starte den. Da jeg kom hjem startede den igen perfekt. Har selv en teori om at tændrøret er svag efter mange års stilstand, men kan andet evt. Være galt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja'e, nu når du skriver, Mariner 4 hp og totakter, tænker jeg tændspole med det samme. De har vist stort set alle et problem der, der gør at når tændspolen bliver varm under drift kortslutter nogle af vindingerne og tændingen forsvinder. Når så den er kølet ned starter de igen og går et stykke tid. Det er en meget kendt fejl, også på den jeg havde i fordums tid. Jeg viklede simpelthen spolen, om da man ville have for en ny end motoren var værd. Men det skal man have en del erfaring i og gøre, samt adgang til lakisoleret kobbertråd i den rigtige dimention for at kunne gøre.  

Hav lige det i mente og rens karburatoren først. Et nyt tændrør skader nok heller ikke hvis min diagnose forhåbentelig er forkert.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja skift tændrøret så er den fejlmulighed da lukket, det er vigtigt at du bruger outboards totaktsolie, alt andet dur ikke.

Når den ikke vil starte tjek så om der er gnist.

Jeg har været ude for med en5 hk Mariner, at tændspolen var termisk ustabil, den startede fint når den var kold, men havde man sejlet ½ times tid, og stoppede den kunne den ikke starte, før den var kølet ned.
På med en anden tændspole og de kørte perfekt.

Men dermed jo ikke sagt at du har tændspoleproblemer

Hvis den er med platinner kan det også være den og evt kondensatoren....

Bliver dit tændrør vådt når den ikke kan starte?

 

Du kan tjekke din tændspole, ved at etablere et gnidtgab til stell på 15-20mm, kan den ikke trække en gnist, med afmonteret tændrør og træk i startsnoren, er din tænding for svag.

Den tændspole jeg havde der var defekt kunne kun trække 8mm gnist i kold tilstand.

Lad være med at lave mere gnistgam end 20mm, det kan ødelægge din tænding, ligesom der en en lille risiko for at smadre din tænding, hvis du har tændledningen hængende løst og trækker i snoren. så aktiver stopknappen imens.

Ja tændrøret har egentlig været våd ja.
Det lyder faktisk meget fornuftigt det i siger. Men skal motor være driftvarm under den foreslåede test mulighed?

Min kunne kun lave 8 mm gnist i kold tilstand, og næsten ingen når den var varm.

Men tjek lige om den har platiner, for har de for lille afstand kan det også være problemet.

 

 

 

Ja ok. Det vil jeg lige teste. Mange tak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis