Betongulv i gammel bygning - er det muligt?

Kære Alle Lav-det-selv-folk. . . . 

Jeg bor i en virkelig gammel lejlighed i city i Kbh. Skal til at renovere køkken og stue og vil så gerne have et betongulv, men er det mon muligt?!?! 

 


Skal til at renovere lejlighed og kan intet selv - endnu....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Alting er muligt... men om det er realistisk er straks en anden sag

Et betongulv kræver et meget stabilt underlag, og alt uden 5-10 cm. beton, er ikke holbart i længden.

Du skal bruge ca 0,05 m3 beton pr kvadratmeter til at støbe et gulv... 1m3 beton vejer ca 2300 kg.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Og når du støber skal du have understøtning neneunder. Så hvis din underbo er indforstået med at have pæle til at stå i stuen, med 1 m mellemrum, i en uges tid, med udsigt til at du sætter nyt loft op dernede bagefter. Så kan det lade sig gøre.
Spøg til side, det er helt afgørende for at kunne give dig et serøst bud, at vi kender noget mere til hvilken gulvopbygning der er nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Hvorfor er det du gerne vil have et beton gulv?
Er det fordi du vil have betongulvet til at stå som en rå overflade eller hvad tænker du?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Kære Alle

Tusind tak for jeres skønne svar og tilbagemeldinger.

Jeg vil lige starte med at svare den Bornholmske murer. Grunden til at jeg ønsker beton gulvet er, at jeg er ved at købe nabolejligheden i min andelsforening. Alle rum i den nuværende såvel som den ny lejlighed har alle trægulve, men som ser vidt forskelligt ud også nedslebet og behandlet Jeg ønsker et stort køkken alrum og stue men da gulvene er helt Pippi Langstrømpe agtige, charmerende, så bliver det alt for forstyrrende med så mange forskellige gulve. Derfor tænkte jeg at betongulvet, som er super råt og flot - var en løsning.
Vi har da også overvejet at lægge nyt trægulv men synes bare træet mangler den råhed som poleret beton giver???? Eller er der evt. andre løsninger er jeg klar modtagelig for input.

Erik, jeg har nu et gammel fyr og egetræs gulv, blandet i de forskellige rum, nedenunder er der nogle brædder der går på tværs, grus, sand og noget der kunne minde om cement og det er helt og aldeles skævt over alt i lejligheden.

Henrik - det lyder af meget, og hvis gulvet skal være ca 30 kvm så bliver det rigtig tungt, så det lyder som om jeg skal lede efter en anden løsning, æv - men jeg tror nu heller ikke min meget søde underbo er interesseret i at have de der stolper stående.........

Igår skrev jeg til et firma c2 Denmark, manden jeg skrev med, svarede mig at det beton/cement gulv de laver ikke vejede så meget - så måske har de fundet noget særligt beton et sted???

Mange tak til jer igen

Skal til at renovere lejlighed og kan intet selv - endnu....
Det lyder næsten som 1 april, men det er vist for længst overstået. Måske vi får en lidt anden forklaring i morgen, når " Hendedergernevilselv" bliver ædru.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er selv igang med at overveje polerede beton gulve - er dog blevet skræmt over prisen.

Lige nu går overvejelserne dog på at tage en flise istedet - primært pga. prisforskellen. Prøv at google "Frisia 100g"

Contego tilbyder ganske stærke tynde og lette beton overflader.



hvo som intet vover intet vinder :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis