Hvad er den bedste løsning i dit hus?

Hej.
Kæresten og jeg arbejder på et nybygger projekt på 150 kvm. Vi vil gerne have alle de gode løsninger som er praktiske og fubktionelle, men også smarte.
Derfor søger vi en masse inspiration. I den forbindelse er mit spørgsmål: hvad er den bedste/fedest/smarteste/mest praktiske løsning i har i jeres hus som vi bare må overveje i vores projekt?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
- Tæt på dobbelt-sengen, evt. over den, skal der være en korrespondance-kontakt til lyset i soveværelset.
- 3 udtag ved i hver side af selv samme seng er på ingen måder for meget. Den ene kan måske være korrespondancen.
- Højtaler-kabler trukket i vægen giver et flot finish, hvis I allerede ved, hvordan i forventer stuen skal være.
- Hellere for mange stik end fordelerdåser der ligger på gulvet.
- Indtænk nogle 230v røgalarmer (hvis det ikke allerede et krav). Evt. nogle der kan serie-forbindes. Jeg har selv brugt Argus røgdetektor, de fåes i forskellige versioner.
- En PIR sensor på badeværelse, entre og fordelingsgang virker ret godt. PIR sensor kan evt. tænde "tisse-lys" i gangen til om natten. Meget få Watt er mere end nok til at kunne finde rundt.
- 80 cm induktionskogeplade. I donno why, men kone siger det er et must.
Du må absolut have en kogehane fra Grohe (ikke en af dem, hvor der er en ekstra hane ved siden af) - den ville jeg absolut ikke undvære
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak for jeres forslag.

Trixter: pir sensor er en fed ide. Kan det laves så det automatisk er dæmpet om natten uden at det koster en formue?

Ev elmand: hvad er årsagen til du foreslår linie afløb? For at undgå afløbet hvor man skal stå? Vi har lige nu et tilbud inkl hjørneafløb. Løser det samme udfordringer som linieafløbet, eller er linie bedre?
Det ser godt ud, og faldet i bruser er let at lave pænt ned mod linje afløb. især hvis det er store fliser der er planlagt i bruser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Når vi taler nyt hus, er der mange ting at overveje/ønske sig:

Centralstøvsuger.

Genvex/vetilations anlæg.

Solfilm på vinduer, der er lysstyrede.

Integreret alarm/overvågning og adgangskontrol (nøgle løse døre og vinduer). 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Badeværelsesvasken skal være dyb og vandhanen høj nok til at man kan få hænderne ind under uden problemer.
Der skal ikke malet væg helt ned til køkkenbordpladen, for så kommer der mærker fra kluden, når man tørrer af.
Tomrør til loftet, s der kan sættes en antenne mm op uden at gennembryde dampspærrer.
Tomrør fra teknikrum til skel, så fiber/el/andet kan trækkes ind senere uden at skulle grave og lave huller i gulv og sokkel.
Antenne- og netkabler ført til alle rum.
El-skinner i loftet i stue og alrum, så lamper er lette at sætte op
Ovenlysvinduer (Velux) med fjernbetjening, så der kan lukkes op og laves skorstenseffekt når huset er meget varmt om sommeren.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af KimHøjriis på 10-05-2015 08:39
Trixter: pir sensor er en fed ide. Kan det laves så det automatisk er dæmpet om natten uden at det koster en formue?

 Vi har gjort det, at vi har alm. loftlys som skal tændes på kontant og så nogle små 24V vægmonteret lys, som PIR tænder. Der er allerede indbygget i LK PIR, at de først tænder når det er så mørkt som du har indstillet. Det er en ret simpel styring på den måde. Det er dog kun i gangen af det virker ok.

I entre tænker jeg, at der ikke er brug for dæmpning.

Så er der badeværelset. Tjaa. Ingen god ide lige nu. Måske en LHC løsning er svaret her. Jeg har dog ikke undersøgt muligheder, men det er vist ikke helt billigt som jeg forstår.

 

 

 

- Indbygget gaspejs - Når man først har prøvet det, så kan man ikke undvære det. Ingen rengøring/arbejde/vedligeholdelse, men giver hygge og varme. Tænder og slukker på fjernbetjening som også har indbygget termostat. Ser lækkert ud.

- Loftmonteret emhætte (Indbygget) m. motor på loftet, så det ikke larmer.

- Den med korrespondance på soveværelset.

- Rigeligt med stikkontakter. - Også ved køkkenbord.

- Genvex

- Indlægge kabler/tomrør i væg for fjernsyn/højtaler osv. Når man bygger nyt, MÅ man bare ikke bruge forlængerledninger/stikdåser osv. som skal trækkes i kabelkanaler ol.

- Stik bag spejl i bad til evt. varme eller lys.

- Stik i skabe/skuffer i badeværelse til tandbørste, barbermaskine, hårtørre osv. Jeg har undladt synlige stikkontakter ved vasken.

- Hvis du præcis kender placering af spisebord/sofabord osv., så placer loftdåse for lampe, så den kan hænge direkte i den.

Ovenlysvinduer - enten i form af vippevinduer eller rytterlys. Om vinteren vil du elske at få alt det lys ind du kan - men husk rullegardiner/rulleskodder til om sommeren. Det hele skal naturligvis være elektrisk så det kan styres fra et eller flere paneler.

Vi har 10 ovenlysvinduer i vores hus og det er simpelthen skønt. De er med lyddæmpende 3-lagsruder.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også