Svejsning med rørtråd


Hej Lav-det-selv.

Har søgt rundt på nettet og læst lidt om rørtråd med metalpulverfyld.
Synes dog ikke jeg kan finde de helt store forskelle på metalfyldt rørtråd, og på massivtråd.

Hvor / hvornår vil det være en fordel med metalfyldt rørtråd, frem for massiv tråd ?

Mvh
Sømand.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

rørtråd er en fordel når man skal svejse en hel masse i en fart, det kan virkeligt levere noget materiale..  Det er også lidt mindre følsomt for vind og urenheder i grundmaterialet, læs: rust maling, fedt olie osv.

 

Dr_Lyn

rørtråd er en fordel når man skal svejse en hel masse i en fart, det kan virkeligt levere noget materiale..  Det er også lidt mindre følsomt for vind og urenheder i grundmaterialet, læs: rust maling, fedt olie osv.

 

Dr_Lyn

Som Dr lyn skriver er det når der skal lægges en del materiale på, da du kan skrue langt højere op for strømmen og trådens fremføringsmidler hastighed end ved massiv tråd.. Derudover sprøjter det mindre, men samtidig kan du også skrue så langt ned for strømmen at du kan bruge det til stillings svejsning og bundstrenge (når du føjer 2 emner sammen med X antal mm mellemrum)
Min egen holdning er at det er lettere ved fx rørsvejsning at bruge metalfyldt tråd fremfor massiv tråd da indebrændningen og chancen for svejsefejl er mindre
Pulverfyldt og metalfyldt rørtråd kan fås med forskellige % udbytte, alt efter hvor meget materiale de er Island til at lægge på

De bedste hilsner Emil 

Siger tak for svarene.

jeg må prøve mig lidt frem en dags tid ;-)
Hvad skal du svejse..? Ren nysgerrighed :-)
Måske pulver fyldt rørtråd var noget.. Kan varmt anbefale oelikon fluxofil 14HD, der kan du svejse alle stillinger med kun en indstilling, og den færdige svejsning ligner en million :-)

De bedste hilsner Emil 
Annonce
Typisk er masiv tråd til de lave amperre (tyndere materialer, op til 10-12mm) mens pulverfyldt rørtråd kan trække meget større strømme, og dermed egner sig bedre til de tykke materialer (6+mm)

Skal det være til meget kraftige/stærke svejsninger, i stil med tagspær o.l. så er pind (elektrode) svejsning at foretrække.

 


Offshore-tossen. Det er helt i orden at være nysgerrig ;-)
Der er pt ikke noget bestemt jeg skal svejse, men købte for nylig en rulle rørtråd, da min leverandør havde tilbud på et restsalg. Havde læst forkert så troede det var pulverfyldt, men det er så metalfyldt. Derfor mine spørgsmål til tråden.

Den bliver nok brugt til noget skibsreparation eller lignende, i godstykkelse fra 6-20mm.

Kender godt Fluxofil 14HD, og ja, den svejser ganske flot. :-)


Steensen: Hvorfor vil du foretrække elektrode til stærke svejsninger ? Mener da at man en god Mag svejsning, evt med rørtråd må være mindst lige så god/stærk/holdbar som en elektrodesvejsning.

Mvh
Sømanden.
Der er mindre chance for fourening af en eektrode svejsning
Man kan få flere legeringer (og dermed også stærkere) med pindene, end med trådene

Metal-industrien bruger pind når der skal laves de stærke svejsninger, så som kedler til højtryk, tryk-beholdere, hydraulik rør og hvad ellers der skal bruges STÆRKE svejsninger til.

Pulver og metal tråde via robot-svejsere kan klare en del mere end "manuel tråd", men pinden er nu engang den bedste.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også