Nyt gulv på strøer ?

Hej.

Har et hus der skal nyt gulv i. Alt er strippet (gulve), incl de gamle strøer.
Så nu er det bare "plan" ned til betonet.
Problemet er, at der skal bruges 20 mm gulvvarmeslanger.
Så hvordan griber man det an?
De plader med fræsespor i er jo kun til 16 mm rør.
Så er der tænkt på at bruge 22 mm høvlet forskallingsbrætter, hen over strøerne og så varmeslangerne imellem (Tilsluttes og laves af en vvser).

Hvordan ville i gøre?
Tænker sådan:
- klodser strøer op
- lægger forskalling og montere slangerneimellem.
- En form for plade oven på (Hvilke?)
- Klikgulv til sidst

PS: Ville i isolere mellem strøerne - og hvad med dampspær der?

Mvh. Christian M
 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet det samme i vores - alt revet op, og helt nyt gulv (inkl. nye murstolper og strøer, da huset/gulvet var fra 1939 og hældte godt ;-) )

Jeg anvendte 33x125 støbeforskallingsbrædder ovenpå strøerne (skåret runde i enderne), heri lagde jeg varmefordelingsplader til 20mm rør. Ovenpå dette lagde jeg 22mm gulvspånplade (skruet fast). Til sidste sluttede jeg af med gulvunderlag med indbygget dampspærre og flydende lamelparket gulv ovenpå. Da 1/3 af huset er uden fuld kælder, isolerede jeg mellem strøerne først i den del af huset, hvor der kun er krypekælder (jeg burde dog havde gjort det samme i resten af huset - ikke så rart at at isolere nedefra...! ;-) ). NB. jeg anvendte dog gulvpap i den del af huset med fuld (opvarmet) kælder - kun dampspærre over krybekælderen, da denne ikke er opvarmet.

Træt... Meget træt af at renovere hus...
Skrevet af Christian M på 09-05-2015 17:59
Ser megetsmart ud. Men tænker det Bliver ret dyrt med den pris på de plader? Det er rimelig stort areal vi snakker om

 

 

 

Jeg synes ikke det er så dyrt, men du kan jo se prisen på varmefordelingspladerne i linket på mit første indlæg. (og kan sikkert findes billigere)'

Du kan jo så bruge almindelige gulvspånplader, jeg er 100% tilfreds med mit, og der kommer ingen knirkelyde.

 

Skrevet af Christian M på 09-05-2015 17:59
Ser megetsmart ud. Men tænker det Bliver ret dyrt med den pris på de plader? Det er rimelig stort areal vi snakker om

 

 

 

Jeg synes ikke det er så dyrt, men du kan jo se prisen på varmefordelingspladerne i linket på mit første indlæg. (og kan sikkert findes billigere)'

Du kan jo så bruge almindelige gulvspånplader, jeg er 100% tilfreds med mit, og der kommer ingen knirkelyde.

 

Annonce
Skrevet af Christian M på 09-05-2015 17:59
Ser megetsmart ud. Men tænker det Bliver ret dyrt med den pris på de plader? Det er rimelig stort areal vi snakker om

 

 

 

Jeg synes ikke det er så dyrt, men du kan jo se prisen på varmefordelingspladerne i linket på mit første indlæg. (og kan sikkert findes billigere)'

Du kan jo så bruge almindelige gulvspånplader, jeg er 100% tilfreds med mit, og der kommer ingen knirkelyde.

 

Skrevet af Christian M på 09-05-2015 15:42
Hej.

Har et hus der skal nyt gulv i. Alt er strippet (gulve), incl de gamle strøer.
Så nu er det bare "plan" ned til betonet.
Problemet er, at der skal bruges 20 mm gulvvarmeslanger.
Så hvordan griber man det an?
De plader med fræsespor i er jo kun til 16 mm rør.
Så er der tænkt på at bruge 22 mm høvlet forskallingsbrætter, hen over strøerne og så varmeslangerne imellem (Tilsluttes og laves af en vvser).

Hvordan ville i gøre?
Tænker sådan:
- klodser strøer op
- lægger forskalling og montere slangerneimellem.
- En form for plade oven på (Hvilke?)
- Klikgulv til sidst

PS: Ville i isolere mellem strøerne - og hvad med dampspær der?

Skal du/I lægger gulvet selv? 

Vi har selv den løsning med 20 mm. pexrør på varmefordelingsplader mellem u-høvlede forskallingsbrædder. Forskallingsbrædder går på tværs af forskallingsbrædderne. 

Vi har INGEN plade mellem forskallingsbrædderne og parketgulvet, og parketgulvet ligger parallelt med forskallingsbrædderne - BIG MISTAKE!!! Det buler forfærdeligt. Så vi skal lægge vores gulv om. 

Vi lægger enten 10 mm eller 12 mm spånplade mellem forskallingsbrædderne og parketgulvet. Så det hedder (fra nederst):
- strøer (mellem strøer er der isolering)
- dampspærre
- u-høvlede forskallingbrædder
- varmefordelingsplader med 20 mm. pex-rør
- noget gulvunderlag med tynd alu-folie
- spånplade 10 mm. eller 12 mm.
- gulvpap
- parketgulv

Grunden til at vi ikke vælger tykkere spånplade (eller krydsfinerplader, som er stærkere/stivere end spånplader (som jeg har forstået det)) er fordi at forskallingsbrædderne i sig selv er stive/stærke nok, og at spånpladerne kun er til for at give et plant underlag for parket gulvet, og at det er billigst.

Varmefordelingspladerne skal kun sømmes i den ene side, så de kan arbejde/bevæge sig når de bliver varme, og spånpladerne skrues derfor kun fast i de forskallingsbrædder som varmefordelingspladerne er sømmet fast i. Vi skruer for hver 250 mm.

Vi lægger spånpladerne 10 mm. fra vægge og 5 mm. mellem spånplader. Vi køber nok de "store" spånplader (1250 mm. x 2500 mm.) fra Silvan, men vi saver dem noget i halv bredde, så de bliver ~600 mm. X 2500 mm. Og så lægger vi dem på tværs af parket gulvet, så vi ikke risikerer at parketgulvsbrædderne lægges på langs med en samling af spånpladder. Desuden lægger vi spånpladerne forskudt, så de mindst ligger 300 mm. forskudt og så alle samlinger er på forskallingsbrædder - se nedenstående tegning:

figur24.jpg

 

Har I overvejet at støbe pex-rørerne i et nyt beton-gulv? - eller er der for meget der skal støbes så? 

Har I overvejet flamingo (elle polysteren) som isolering? 

 

Mvh
amkleist

 

 

Skrevet af amkleist på 10-05-2015 21:25

[...]

Vi lægger enten 10 mm eller 12 mm spånplade mellem forskallingsbrædderne og parketgulvet. Så det hedder (fra nederst):
- strøer (mellem strøer er der isolering)
- dampspærre
- u-høvlede forskallingbrædder
- varmefordelingsplader med 20 mm. pex-rør
- noget gulvunderlag med tynd alu-folie
- spånplade 10 mm. eller 12 mm.
- gulvpap
- parketgulv

[...]

 

 

Vil du lægge dampspærren under forskallingsbrædderne, og dermed under gulvvarmen ? Jeg er ikke håndværker, men synes jeg undersøgte det rimeligt meget dengang jeg lagde det, og det jeg kom frem til var at dampspærren skulle så tæt på det opvarmede (og fugtige) rum som muligt (dvs. lige under det flydende gulv, men over gulvvarmen). Herudover kan jeg slet ikke forstå at du så vil komme en alu-folie over gulvvarmen - vil du så ikke holde den evt. fugt inde som er i rummet mellem den nederste dampspærre og øverste alu-folie (som vel også er en dampspærre?) ?

Og 10/12 mm spånplade synes jeg lyder lidt tyndt - ja, den behøver muligvis ikke skulle bære noget, men hvis det er frygt for at varmen ikke kommer op, så skal den nok komme op i rummet. En "rigtig" (tyk) gulvplade ville jeg nu foretrække (det var så også det jeg gjorde dengang ;-) )

 


Træt... Meget træt af at renovere hus...

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/29494' class='af-profile-link'>MartinHal</a> på 10-05-2015 21:46


<p> </p>

<p> 
<p>Vil du lægge dampspærren <em>under </em>forskallingsbrædderne, og dermed <em>under </em>gulvvarmen ? Jeg er ikke håndværker, men synes jeg undersøgte det rimeligt meget dengang jeg lagde det, og det jeg kom frem til var at dampspærren skulle så tæt på det opvarmede (og fugtige) rum som muligt (dvs. lige under det flydende gulv, men <em>over </em>gulvvarmen). Herudover kan jeg slet ikke forstå at du så vil komme en alu-folie <em>over </em>gulvvarmen - vil du så ikke holde den evt. fugt inde som er i rummet mellem den nederste dampspærre og øverste alu-folie (som vel også er en dampspærre?) ?</p>
</p>

<p>Og 10/12 mm spånplade synes jeg lyder lidt tyndt - ja, den behøver muligvis ikke skulle bære noget, men hvis det er frygt for at varmen ikke kommer op, så skal den nok komme op i rummet. En "rigtig" (tyk) gulvplade ville jeg nu foretrække (det var så også det jeg gjorde dengang ;-) )</p>

<p> </p>


Den alufolie jeg snakkede om, er en del af et gulvunderlagsmateriale, som er beregnet til gulvvarme, så jeg er ret tryg ved at den er åndbar.

Vi kan ikke have meget mere end 10-12 mm. pga så vil gulvet ligge højere oppe end en skinne, hvor der er en skydedør.

Jeg vil tro at en 10/12 mm spånplade er rigeligt, den skal skal maks danne bro over 50 mm.?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis