Selv skifte termostat på el-gulvvarme ?

Hej Alle sammen,

 

På vores to badeværelser har vi elgulvvarme, men nu er begge Devireg 130 termostater begyndt at slå til/fra hele tiden, når temperaturen i gulvet er nået til den indstillede temperatur. Dvs. at termostaten står og klikker til og fra, indtil jeg ændrer den indstillede temperatur.

 

Da den klikken er til at blive bims over, skal det problem løses nu og jeg tænker at det må være termostaterne som skal skiftes.

Men må jeg selv gøre dette og er det ligetil at gøre, hvis jeg skaffer en termostat af model ?

 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Byg en lydtæt kasse omkring dem , de skal tænde/slukke hele tiden (termister styret) når gulvet har den ønskede temperatur , det kan mange gange være umuligt at skifte termostaten da føleren nede i gulvet har sat sig fast og er umulig at trække op.


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Du skriver at de begge er begyndt at klikke !!

Har de opført sig anderledes tidligere ?

Er de begyndt at "klikke" samtidig?

Det er meget usandsynlig at begge er gået i stykker samtidig. Prøv at få elektriker til at måle netspænding på dem, måske er de på en 3 pol gruppe hvor der er sprunget 1 sikring eller nul er afbrudt. Det kan resultere i at de får for lidt spænding. Det er kun et gæt.

Jeg kan se det er en Devireg 130  som kun måler på gulvet eller Devireg 132  som samtidig er et rumtermostat.  Den indeholder et relæ og skal ikke klikke hele tiden. Når gulvet er for koldt skal den lyse rød, og tilføre varme, Er gulvet varmt nok lyser den grøn og relæet er slået fra. Den har en hysteres på +- 0,2 grad og så hurtig skifter gulvet ikke temperatur.

Hvis man skifter termostat, kan det gøres uden at skifte gulvføler, (hvis den er intakt) Svend har ret i at gulvføler kan være vanskelig at skifte men oftest går det nu meget nemt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det er ikke den type gulvvarmetermostat jeg tænkte på , de giver en utrolig jævn overflade varme da de tænder og slukker 5-10  gange i minutet.   De er halvleder styret.

Trådstarters termostater er med lange tænd og sluk tider, er mere primitiv men kan bruges , de giver en mere ujævn varme.

Ja som elmand skriver så er der noget helt galt her , sluk for det og ring efter en elektriker.

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Hej Elmand,

 

Termostaten i det ene badeværelse begyndte at klikke (altså at slå til og fra flere gange i sekundet hvor den skifter fra rød til grøn og tilbage igen) for et års tid siden. Termostaten i det andet badeværelse er begyndt for nogle uger siden.

Det virker til at klikkeriet begynder når gulvet når den temperatur som termostaten er indstillet til.

Vores hus er ikke det største, så det er pænt træls at ligge om natten og høre dem klikke løs, indtil en af os står op og justerer temperaturindstillingen op eller ned.

Jeg har fundet en video på youtube som viser den samme fejl som vi oplever med vores termostater: https://www.youtube.com/watch?v=FSEcYpeRBQ0

Hvad jeg kan se er det "kun" en devireg 130 - vil det kunne betale sig at skifte til devireg 132 med rumføler ?

Det er sikkert termostater, de er jo ikke gået i stykker samme dag. Jeg kan se at den kan købes på nettet til 839,00 incl moms og fragt for 2 stk. hos Gulvlageret.

Jeg tror ikke der er noget at spare på elregning ved at købe Devireg 132. Den måler på rumtemperatur, men har så et maksimum på gulvtemp. Men som jeres er placeret, tæt på gulvet, bag ved døren giver det ikke rigtig nogen mening. Og er den tilmed i rummet ved siden af dur det slet ikke.

Så bestil 2 stk hos gulvlageret, og få dem monteret. Det er ret enkelt, så kan fruen og/eller dig få nattero. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 09-05-2015 22:47

Så bestil 2 stk hos gulvlageret, og få dem monteret. Det er ret enkelt, så kan fruen og/eller dig få nattero. 

Tak for svaret Har allerede bestilt dem og venter nu bare på at de kommer frem.

 

Men må jeg egentlig selv skifte termostaterne eller er det kun en elektriker som må gøre det ?

 

 

Der er ting man ikke skal spørge om.

Men du må godt selv skifte den. Det er på linje med at skifte en stikkontakt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke på linje med at udskifte stikkontakter , som jeg læser loven , det her er et indgreb i den faste installation , og med en ekstrabeskyttelse leder , det er elektriker arbejde , men en fiks lav det selv mand kan vil finde ud af det , og så kan vi andre se den anden vej.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Har det samme problem...
Faldt lige over denne her video:
https://m.youtube.com/watch?v=-CSHeW4td24
Den er godt nok på russisk men han skriver i kommentarerne hvad det er der skal skiftes i termostaten.

Velkommen på LDS  Ja de russere er fænomenale lavdetselv folk. Som i så meget andet elektronik er det kondensator der bliover træt.

Han viser at det er 0,47 mF kondensator der skal skiftes, og den skal være mindst 275 V og må gerne / skal være for vekselstrøm. Så dety er da en mulighed hvis du er ferm med loddekolbe og tinsuger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis