Ventilator eller loftventil på badeværelset?

Kære folk

Jeg er ved at renovere badeværelse i en lejlighed på 3. etage i en 4-etages ejendom (+ loft. I badeværelset har jeg en individuel naturlig aftrækskanal, dvs. den er uden mekanisk sug og deles ikke med andre lejligheder eller rum og går fra mit badeværelse op gennem 4. etage og loft og ud gennem taget (ca. 5-6 meter skakt).

Skal jeg til dette aftræk blot montere en loftventil og lade det naturlige aftræk gøre arbejdet via den termiske opdrift?

Eller skal jeg montere en ventilator? Og i så fald hvilken? Skal den være så kraftig, at den kan skubbe luften de 5-6 m. op? Eller kan en almindelig badventilator benyttes eller vil den i stedet skabe en prop for det naturlige aftræk og fugten til i stedet kondensere i skakten?

Mange tak for Jeres input.

/Henrik

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det naturlige opdrift i kanalen vil stadig være der. Så en ventilator er en forbedring, når den kører. Om det er nødvendigt er så en anden sag. Det kan kun komme an på en prøve. Hvis du har boet i lejligheden og ikke har haft problemer med fugt tidligere, ville jeg da undlade ventilator. Ellers var det vel en ide at forbedre forholdene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for din kommentar.
Vil ventilatoren ikke have en "bremsende" effekt, når den ikke kører (man kan dog argumentere for, at den kører når det er nødvendigt, fx hvis den er fugtstyret)?
Og er der risiko for, at fugt kondenserer i skakten (og løber tilbage), hvis ikke der monteres en ventilator, der er kraftig nok til at kunne skubbe det hele vejen op (hvilken en normal badventilator ikke vil kunne)?

Vh. Henrik
Der vil ikke danne sig mere fugt i kanalen end der er ved naturlig aftræk. Ventilator vil bremse, som din loftspjæld vil gøre når den er lukket.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil en ventilator ikke bremse de andres udluftning og måske du vil komme til at presse luften fra dig ned til andre hvis de ikke har ventilator???

Han skriver i 1. indlæg "Individuel aftræk - - - Og deles ikke med andre lejligheder"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

sæt en røghætte helt på toppen...?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis