Leca fundament (skur)

Jeg er støbe og mure-rookie, men har bestemt mig for at begive mig ud i selv at lave fundament til mit nye skur. 

Skuret bliver 3 x 3,5m i grundplan, og jeg påtænker at lave et randfundament i 90cm dybde. 

Hvis jeg ikke fejltolker Aalborg Portlands mængde bereger helt, så skal jeg bruge ca. 3.6m3 færdig beton i blandingsforhold 1:6 (cement:støbemix). Er det korrekt regnet ud?

Jeg synes umiddelbart det er nogle ret voldsomme mængder, og overvejer derfor om jeg kan opmure fundamentet i leca-blokke fra "bunden", altså sætte første skift i fx 10 cm beton og derefter mure resten om som en slags mur. Er det 100% no go?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville støbe
Grav renden med en drænspade og drænskovl, så kan du få en smal rende, og skal ikke bruge så meget beton, og sæt så en lag eller to leca blokke øverst.
Tak for dit svar.

Det synes at være den generelle holdning, men jeg savner lidt den tekniske baggrund. Som jeg lige ser det kan jeg spare en del hårdt arbejde ved leca-modellen.
Desuden vil det give en mere glat flade når jeg senere skal grave ud til isolering i gulvet.

Men hvis der er en god grund til ikke at gøre som jeg beskriver er jeg selvfølgelig nødt til at støbe :-)
Jeg tror da sagtens det vil kunne fungere med lecablokke, især hvis du vælger dem der er 15 cm tykke.

Så som du selv skriver, 10 cm beton i bunden af renden, og så bare stake lecablokke for resten.

Jeg kan ikke lige se hvor det hårde arbejde spares. Du graver en smal rende, og fylder beton i, eventuelt med 1 - 2 rækker leca øverst.
Det er svært at mure leca blokke sammen nede i bunden af renden. Og din væg bliver lige så glat som den overflade du efterlader når der er gravet.
Renden kan graves smallere ved beton modellen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har nok ikke gjort mig bevidst nok om, hvor svært/nemt det er at mure i leca unden terræn-niveau.

Jeg bøjer mig for erfaringen, og får hældt beton i op til lige under terræn, og sætter så et skifte leca der i, så jeg får fundamentet rettet op :-)

Tak for svarene.
Annonce
Jeg ville også støbe hele vejen op, helt klart.
Tør slet tænke på, hvor bøvlet det ville være, at ligge på maven og forsøge at mure op fra et 90 cm dybt hul som kun er 20 cm bredt...
Du kunne jo evt. grave ud til isolering inden du støber. Så skal du bare støbe op til måske 10cm under det du har gravet ud - og så bygge op med leca derfra.
Jeg har brugt at lave en støbeform i brædder på den del af soklen der bliver synlig, så er den også nem at rette at i vater, og nemt at sætte en lecablok på til sidst.
@ je_ns:
Måske et dumt spørgsmål... Hvis du laver en støbeform og retter den i vatter, hvorfor så sætte leca ovenpå igen?
Umiddelbart tænker jeg at hvis jeg skal lave støbeform, så kan jeg ligeså godt lave den til den rette højde, rette i vatter og støbe færdigt i en omgang...?
Skrevet af mgrundahl på 12-05-2015 08:13
@ je_ns:
Måske et dumt spørgsmål... Hvis du laver en støbeform og retter den i vatter, hvorfor så sætte leca ovenpå igen?
Umiddelbart tænker jeg at hvis jeg skal lave støbeform, så kan jeg ligeså godt lave den til den rette højde, rette i vatter og støbe færdigt i en omgang...?

Hvorfor ikke bruge Fundablokke i stedet for støbeform/forskalling. Det ville da være nemmere.

 

 

 


fase
en murer vil grave en dybde på 60 cm.
Støbe sætte funda og 1 skift leca.
Altsammen pga frost og kuldebro, selvfølgelig også styrken i fundament.

60 cm er tilstrækkeligt til småbyg.

100% klamp

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis