Skurrende / klonkende ved rull / motorbrems

Jeg har en skoda fabia greenline som er 4 år og er gået ca. 150.000 km. For nogle dage siden begyndte den at lave et lille skurrende mislyde når jeg motorbremsede på motorvejen. Jeg kunne kun høre det i høj hastighed. Når jeg gav gas eller bremsede forsvandt lyden. Nu er det blevet værre og nu kan jeg høre et klonkede lyd når jeg kører langsomt (10-20 km/h) - dog stadigvæk når jeg ikke bremser eller accelerer. Jeg hører ikke noget når jeg drejer. Jeg fornemmer at det kommer fra fremvognen. 

Jeg er taknemmelig for alle ideer...

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det lyder som yderste led på drivakslen. Det er vist fint hvis de har kørt 150000km. Ofte høres det mest når man køre langsomt og drejer, men jeg har også været ude for at et led blev kasseret ved syn uden at jeg havde hørt en lyd derfra.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hey ERA

På den indvendige side af forhjulene sidder en gummibælg der skal være intakt, altså uden huller eller revner da den beskytter det kardanled der ligger inde i bælgen og er smurt med fedt.

Hvis bælgen er defekt så findes der et rep.sæt der er delt i 2 halvskåle, og kan monteres med forvognen løftet uden at skille noget af det mekaniske ad. Et typisk GDS. job der kan ordnes på et par timer, og ca. 100g. fedt i hver bælg.

Det forudsætter dog at kardanleddet er i nogenlunde god stand ! ! !

Og det tror jeg desværre ikke det er, med denne KLONK lyd. Start med højre forhjul (altså i passagersiden ) da det oftest er det der er defekt.

Reservedel pr. hjul ca. 800.- Kr til en Skoda Fabia + nogle timers arbejde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis