Brolæggermaterialer

Hej derude,

Jeg skal have udvidet min terrasse med ca 5,00*0,5m med herregårdssten, hvor det på er græsplæne.

Jeg overvejer at købe mig lidt udstyr selv idet en anlægsgarter har stået for at lægge fliser forskellige steder ved mit hus indtil nu.Jeg har så "bare" hjulpet" til.

Jeg skal have lavet en lille terrasse yderligere på et tidspunkt - vel ca 15m2 plus måskje en lille sti senere.

Jeg kan se at Bauhaus har pladevibratorer fra ca 2000 og opefter: http://www.bauhaus.dk/varemaerker/herkules.html

Vil jeg i mine små projekter kunne klare mig med den mindste RP 800 B eller bør jeg købe en lidt større? - det kunne måske være lettere at sælge den så senere? Jeg kan jo også leje en til en meget lavere pris - men nu tænker jeg som sagt på at købe. Vil I være flinke at give mig Jeres mening herom?

Jeg har også tænkt mig at købe afretningsskinne og sideskinner 2m alle dele - vil det ikke være en passende størrelse ti små projekter?

Tak for Jeres respons på forhånd

Hilsen Torben

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja man skal aldrig gå ned på udstyr..

Nu ved jeg ikke hvor lange stykker du skal ligge, men 2 meter sideskinne synes jeg tit er i underkanten.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/21246' class='af-profile-link'>je__ns</a> på 07-05-2015 16:47
Ja man skal aldrig gå ned på udstyr..

Nu ved jeg ikke hvor lange stykker du skal ligge, men 2 meter sideskinne synes jeg tit er i underkanten.


Ok ang. skinne. Men hvad med pladevibrator: hvilken model syntes du vil være det bedste køb til lidt mindre projekter?

Hilsen Torben
Jeg tro det er en fin vibrator som du har kik på, den vil kunne klare alle opgaver til almindeligt privat brug.
Kan der monteres gummiplade, hvis du skulle få brug for det?
Jeg er overbevist om det er en "pony" pladevibrator. Nu står der dens kompresionsdybde er 20 cm, det er i hvert fald forkert, men skidt pyt nu med det.
Hvis du vælger at købe bauhaus pladevibratoren skal du regne med at stampe for hvert 5 cm sand du kører på.

Jeg vil anbefale dig at leje en ordentlig pladevibrator.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Ikke at jeg skal komme og her tale negativt om produkterne i Bauhaus. Men, og der kom jo et men. For nogle år tilbage kom jeg ofte i bauhaus som extern personale. Det var ca på det tidspunkt bauhaus fik den pladevibrator i deres sortiment, og den solgte ret godt i starten. For for pokker hvor kom der også mange af dem ind til reperation i løbet af meget kort tid.
Jeg kender ikke årsagen til de kom til reperation, jeg så bare der stod en ordenlig bunke af dem sammen med gardol plæneklippere ude bagved.
Hvis det var mig ville jeg leje en god maskine istedet for.
Annonce
Hej Torben

Hvis du kun skal lave småprojekter, vil jeg helt klart anbefale dig, at købe pladevibratoren i Bauhaus.
En professionel pladevibrator koster typisk over 10.000 kr. Jeg er anlægsgartner og bruger naturligvis
selv professionelle pladevibratorer og jordloppe. Men dette dyre udstyr kræver en betydelig omsætning,
for at økonomien hænger sammen.

Jeg har selv forsøgt mig med Bauhaus´ pladevibrator, og vurderer at den - med prisen in mente - er
udmærket til privave gør-det-selv- brolæggerer, og anlægsgartner der kun laver få og mindre belægninger.

Bauhaus pladevibratorerne stamper ikke helt så jævnt som professionelle maskiner. Så rådet i et tidligere
indlæg om at vibrerere 5 cm. ad gangen (måske 10 cm.) bør følges. Men så virker den også. Bauhauses
pladevibrator leveres med måtte. I hvert fald den store af dem.

Det er også korrekt, at Bauhaus´pladevibrator ikke har en særlig lang holdbarhed. Den falder simpelthen fra hinanden. Dette kan måske forhindres ved at stramme maskinen efter, når du køber den. Men hvis du planlægger, at lave omkring 10 mindre projekter, skal den nok holde. Bauhaus giver i øvrigt 5 års garanti på vibratoren.

Du kan købe retteskinner og sideskinner hos www.ao.dk.

Her kan du købe et godt 1-2-3 sæt (Rette og sideskinner på 1, 2 og 3 meter) for ca. 3.000 kr.

Er dette i overkanten kan du købe et sæt på 3 meter og en variabel retteskinne på 1/2 til 1 meter.

Hvis du bor på Sjælland kan du købe fliser, grus og jordkørsler billigt hos http://www.jordgrus.dk.

Jakob Bloch Ehlers
Anlægsgartner
www.havegartneren.dk
Stark har en Masalta stamper på tilbud.
http://www.stark.dk/produkter/Varktoj-og-div/maskiner-og-elvaerktoej/Pladevibrator---Masalta-Loncin-G160F-Motor/

Jeg har selv en Masalta pladevibrator, dog med en Honda den virker fint, og synes ikke der er forskel på den og en Vacker, som jeg også har brugt.
Men ved så ikke om der er forskellige Masalta min er af den her type, bare modellen ældre, det er jo helt anderledes priser. (det er vildt at den koster 12000 kr mere, bare fordi der er en Honda motor)
http://www.rcholm.dk/shop/masalta-ms60-4-pladevibrator-188p.html
Masalsa er også en Kineser, men om det er den samme som de har i Bauhaus er jo en mulighed.
Men Kineserne kan jo godt lave kvalitet, hvis de får pengene for det.

Nu er en pladevibrator jo ikke ligefrem højteknologi, bare en rotor det rotere i et oliefyldt kammer.
Skrevet af JakobEhlers på 24-05-2015 19:12
Hej Torben

Hvis du kun skal lave småprojekter, vil jeg helt klart anbefale dig, at købe pladevibratoren i Bauhaus.
En professionel pladevibrator koster typisk over 10.000 kr. Jeg er anlægsgartner og bruger naturligvis
selv professionelle pladevibratorer og jordloppe. Men dette dyre udstyr kræver en betydelig omsætning,
for at økonomien hænger sammen.

Jeg har selv forsøgt mig med Bauhaus´ pladevibrator, og vurderer at den - med prisen in mente - er
udmærket til privave gør-det-selv- brolæggerer, og anlægsgartner der kun laver få og mindre belægninger.

Bauhaus pladevibratorerne stamper ikke helt så jævnt som professionelle maskiner. Så rådet i et tidligere
indlæg om at vibrerere 5 cm. ad gangen (måske 10 cm.) bør følges. Men så virker den også. Bauhauses
pladevibrator leveres med måtte. I hvert fald den store af dem.

Det er også korrekt, at Bauhaus´pladevibrator ikke har en særlig lang holdbarhed. Den falder simpelthen fra hinanden. Dette kan måske forhindres ved at stramme maskinen efter, når du køber den. Men hvis du planlægger, at lave omkring 10 mindre projekter, skal den nok holde. Bauhaus giver i øvrigt 5 års garanti på vibratoren.

Du kan købe retteskinner og sideskinner hos www.ao.dk.

Her kan du købe et godt 1-2-3 sæt (Rette og sideskinner på 1, 2 og 3 meter) for ca. 3.000 kr.

Er dette i overkanten kan du købe et sæt på 3 meter og en variabel retteskinne på 1/2 til 1 meter.

Hvis du bor på Sjælland kan du købe fliser, grus og jordkørsler billigt hos http://www.jordgrus.dk.

 Hej Jakob,

Jeg fik dig aldrig svaret:

Hvis jeg skal lave en sti i en slags normal gns. bredde så vil en retteskinne på 2 meter være for bred, men anvender I så "normalt" en skinne på 1m (fast mål) eller vil I anvende én med variabel bredde da en gns sti vil kræve mere end 1 meter afrettet?

Umiddelbart vil jeg tro at jeg bedst kan klare 2 meter afrettet (bredde) ad gangen hvis vi taler om en terrasse som GDS-mand med side skinne på 3 meter, men 3 meters sideskinner tænker jeg er for lange hvis de de skal bruges til en sti, der måske skal sno/dreje sig en smule.

Hvad tænker du/I om det jeg skriver nu?

Hilsen Torben

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis