Behandling af egetræsplanker

Hej

Jeg er gået igang med at lave mit eget egetræsbord og står overfor hvordan det skal behandles.

Min første ide var bare at give det møbel olie, men efter en lille test på undersiden syntes jeg ikke resultatet rammer plet. Jeg ønkser det endelige resultat er mat og står så naturligt frem som muligt og undgå den gullige farve der kommer med olie.

Øverst er et billed af mit lille olie forsøg og det nederste er hvordan jeg gerne vil have det til at se ud.

Er der nogen, der har nogle gode forslag eller eksempler på hvordan jeg skal behandle det?

 

Bjarke 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så er det vel bivoks du skal give bordet ?

Husk endeligt og give planken samme behandling på begge sider, ellers kan den pludselig komme til og bule på midten, grundet fugtprocent i træet over/under-side bliver forskellig !!!  Og så er pladen øg. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg vil prøve bivoks.
Kan det ikke give problemer med lidt varme ting, som en kop kaffe?
Er det bedst at bruge den flydende slags, eller den gammeldags faste (og måske varme den op)?
Skrevet af bjarke88 på 06-05-2015 09:25
Jeg vil prøve bivoks.
Kan det ikke give problemer med lidt varme ting, som en kop kaffe?
Er det bedst at bruge den flydende slags, eller den gammeldags faste (og måske varme den op)?

Har kun erfaring med flydende bivoks til et  reolsystem  af egetræsfiner og nogle rammer til malerier. Og der har der mig bekendt ikke stået varme kopper osv., så der må jeg være dig svar skyldig.    Måske andre ved ???    Ellers er der vel ikke andet for og prøve sig frem på et stykke fraskær.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Bjarke

Jeg har lavet flere møbler af eg og har det lidt som dig, at den lidt kedelige gule farve

ikke er så charmerende.

Jeg har brugt hvidpigmenteret gulvolie.Det holder sig flot lyst og er meget tæt på udseendet

som ubehandlet eg.

Min erfaring med bivoks er at det kan give hvide skjolder, hvis det kommer i kontakt med fugt.

Jeg kan være i tvivl om det er egnet til en bordplade, som skal kunne tåle at blive brugt.

Hilsen Johnny

 


Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også