Lampestikudtag bag fladskærm samt str. på tomrør???

Hej med jer,

Håber der er nogle der vil bruge lidt tid på at nærlæse min sommerhus tegning.

Der skal kun monteres en fladskærm som er koblet på nettet samt alm tv signal.
Stikkene inkl de ubenyttede tomrør nedenunder er kun i tilfælde af at forholdene ændre sig engang.

Er det lovligt at benytte lampestik løsningen når det laves af elektrikker, og der er afbryder der til. Strømkablet vil ligeledes blive monteret af elektrikker?

Der vil blive trukket cat6 samt antennekabel uden stik.
Stikkene vil blive monteret direkte på "hovedkablerne" lige inden fladskærmen skal monteres.

OBS Routeren er placeret ovenpå teknikskab.

Jeg vil gerne have anbefalet str. på de 2 benyttede tomrør samt str. på det ubenyttede tomrør. Alle 3 tomrør skal føres til teknikskab (vandvarmebeholder skab)?

Kan man benytte 50 x 50 dåser ved 44 mm tomrøret?

Hvad mener i generelt om dette setup?

På forhånd mange tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil blive meget værdsat hvis der er en elektriker som vil bruge lidt tid på at svare på ovenstående.

På forhånd mange tak
Jeg kan ikke se meningen i at du vil have lampeudtag til fjernsynet?
Sæt istedet almindelig 230 V stikkontakt, hvis det er fordi du vil kunne afbryde for den, så kan det altså også lade sig gøre.
Men ellers ser jeg ingen problem i det, bortset fra hvis tv-producenten skulle finde på at frafalde garanti.

Jeg ville trække 20 mm tomrør til teknikskab.
Fra TV og ned kan du godt overveje noget større til hvis du skal have trukket kabler med stik på (HDMI?)

En almindelig indmuringsdåse har rørtilgange på 16 og 20 mm
Det er udelukket for at få fladskærmen helt tæt på væggen, og i forhold til dette giver det ingen mening at placerer stikkontakt bag skærmen så er det faktisk bedre at placerer stikkontakter ved gulvet
Lovmæssigt set er det ikke påkrævet, at der er en afbryder til lampestikudtaget dvs fast strøm til fladskærmen er lovligt.

Vil i trods dette anbefale, at man alligevel monterer afbryder ved gulvet, eller er det spild af penge?

Hvis jeg på et senere tidspunkt for behov for, at koble endnu et apparat til, er det så lovligt at benytte samme lampestikudtag dvs. 2 stk apparater monteret i et stk lampestikudtag?

Såfremt dette ikke er lovligt vil i så ikke mene, at jeg bør få lavet 2 stk lampestikudtag bag skærmen?
Var det ikke bedre, at lave en lille fordybning/niche bag skærmen, hvor du sætte et par stikkontakter og lader de tomme rør ende? Så undgår du meget skarpe knæk på kabler, der er masser af plads til at gemme kabler, og endelig kan tv'et umiddelbart kobles fra, uden at du skal slukke al strømmen og have fat i en skruetrækker.
Annonce
Tak for anbefaling, men det er ikke aktuelt.
Derfor:

Lovmæssigt set er det ikke påkrævet, at der er en afbryder til lampestikudtaget dvs fast strøm til fladskærmen er lovligt.

Vil i trods dette anbefale, at man alligevel monterer afbryder ved gulvet, eller er det spild af penge?

Hvis jeg på et senere tidspunkt for behov for, at koble endnu et apparat til, er det så lovligt at benytte samme lampestikudtag dvs. 2 stk apparater monteret i et stk lampestikudtag?

Såfremt dette ikke er lovligt vil i så ikke mene, at jeg bør få lavet 2 stk lampestikudtag bag skærmen?
Et lampestik fylder næsten det samme som en stikkontakt. Mon ikke du mener et lampeudtag?

Med venlig hilsen

Anders

Jeg skriver lampestikudtag (plan med væggen)😀
Lampestikudtag er til et stik
https://eshop.silvan.dk/vare/lampestikudtag-m-jord-hvid-2

Du må gerne have to ledninger i alm lampeudtag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis