el i køkken

Hej her inde☺
jeg ville lige høre om en kunne svare på mit spørgsmål.
jeg har en køkken hvor der sidder en dåse med kraft (16A gruppe) der skal kobles en komfur til.
Men så har jeg en emhætte og en køleskab som jeg også gerne vil køble til i denne dåse, da jeg ikke har andre muligheder og hente strømmen fra. Men til køleskabet, køre jeg bare en 3*2,5 mm2 kabel og sætter en stikdåse. Det er være med emhætten, den har en ledning tror det er 0,75 eller 1 mm2 som godt kan nå hen til dåsen, må man godt bare koble den på i dåsen (16A kraft gruppe?
Håber en kan hjælpe☺
Mvh Andreas Riis
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får nok problemer med overbelastning alt efter hvordan dit komfur bliver tilsluttet.
Og nej. Dit køleskab og emhætte må max forsikres med 13A

Temsen

Overbelastning? ahhh mon dog, så skal det godt nok være en kraftkarl af et køleskab :p
Mig bekendt er der ikke nogle regler der siger at køleskab elller emhætte max må forsikres med 13A. Så jeg ville kigge i manualen. Der plejer at stå noget omkring det. hvis der ikke står noget omkring hvor meget den må forsikres med, ser jeg ikke noget problem i at sætte køleskabet og emhætten til en af faserne der. Ledningen på emhætten skal dog udskiftes til min. 1,5mm2 i dit tilfælde.  Kan se der i manualen til mit eget køleskab står at det gerne må forsikres med 16A

Hej.

Det kan være man heller ikke behøver at trække en 2,5mm2 til en stikdåse til køleskabet? er det nok med en 1,5mm2? 

Og emhætten sidder der allerede en stikprop på, så kan jeg evt sætte en stikdåse mere op til emhætten, så jeg kan bruge den til emhætten, bare køre en 1,5mm2 til den? 

Mvh Andreas Riis

For det første er det jo ikke noget du "bare må lave" Det er autorisationskrævende arbejde.

For det andet er de kendte fuga og lign stikdåser ikke godkendt til 16 A

Og for det tredje må 1,5 mm2 installationskabel kun forsikres med 13A sikr. (Der er lidt andre regler med tilledning.) Tilledning til komfur m.m. (16 A ) er ofte 1,5 mm2

Og der er altid muligheder for at trække noget fra en lysgruppe  (10  / 13 A).  Måske er det lidt mere besværlig men det er den bedste løsning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand. Fuga stikontakter uden afbryder er godkendt til 16A. Det er kun dem med afbryder der er mærket 13A


andreas riis. Hvis du har i tankerne at trække et instalaltionskabel fra den kraft dåse, også sætte en stikkontakt ved siden af emhætten eller køleskabet. så SKAL det kabel være 2,5mm2. Og den stikkontakt du sætter op, skal være uden afbryder.

også må jeg give ev elmand ret. Ny installatino er autorisationskrævende arbejde. Det ikke noget man bør rode med hvis ikke man ved hvad man laver.
Annonce

Tak for svarene. 

Jeg er første års lærling som elektriker, så jeg ved godt lidt om det

Var bare lige i tvil om man måtte gøre det på den måde som jeg beskrev det  

Mvh Andreas Riis

oki. Du må altid gerne sløjfe videre fra en dåse, til noget andet. her i dit eksempel er det der er humlen, jo at dit kabel er forsikret med 16A, også skal du jo bruge 2,5mm2 hvis du trækker et kabel videre til en stikkontakt eller andet fast installation. Og dine tilledninger på emhætte og køleskab må ikke være mindre end 1,5mm2.
og er det noget gammelt installation, så mål først på kablet, så du ved hvad der er null jord og faser.
Eller spørg mester eller overmontør, det er altid godt at lære noget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. Så for at være helt sikker. Så kan jeg montere en 1,5mm2 blød ledning i emhætten og tilslutter direkte til dåsen og en 2,5mm2 til en stikdåse til køleskabet☺
Mvh Andreas
hvorfor vil du bruge en stikdåse? Eller vrøvler du bar rundt i ordene nu? :p 1,5mm2 som tilledning, både til em, og køl. Også ned i membrandåsen, eller hvad det er for en dåse der sidder der.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis