Husqvarna robotplæneklipper - Slibe knive?

Jeg er på andet år den glade ejer af en Husqvarna 220 AC. Jeg har selv monteret denne og trukket kabler og efter at have lavet diverse modifikationer i haven kører denne perfekt på mine små 300 m2. Jeg kan ikke se at vi kunne have valgt en mindre model...

Jeg køber mine knive i større mængder på Ebay og det er for så vidt billigt nok. Jeg piller ofte knivene af da de stopper til i græs (klipper kun i tørvejr) og ligger dem i blød i en opvaske tab natten over så de er rene og pæne. Men jeg syntes ikke de er skarpe ret længe og jeg har forsøgt mig med at køre dem lidt rundt på sandpapir korn 220 og på en gammel carborundum stem min far brugte til fiskekroge.

Men mit problem er at de ikke rigtig bliver skarpe igen? Skal jeg til onkel Harald og købe en vådsliber til kr. 300? Er jeg den eneste der syntes det kunne være sjovt at slibe de små knive op igen? De fejler jo ikke noget når de er rengjorte. Hvad gør i?

Kommentarer udbedes gerne ;-)

 

På forhånd tak,

 

Henrik fra Herning

 

 


Hundefar

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For en gang skyld har jeg ikke modtaget nogen konstruktive svar mht. at slibe mine små knive til min Husqvarna 220. Jeg har forsøgt mig på min bænksliber, men de bliver simpelthen slebet for groft.

Jeg syntes det er en kæmpe fornøjelse at starte robotten med skarpe knive og det kunne være lækkert at kunne slibe dem selv. Man kan ligefrem høre hvor ubesværet robotten arbejder med skarpe knive, så det er sådan jeg vil have det. Hos onkel Harald kan man købe en Scheppach vådsliber til kr. 700 og den tror jeg bestemt løser min LDS slibeopgave. Jeg giver ca. 5 kroner for en ny vendekniv på Ebay, men faktum er at de IKKE kan vendes da de altid bliver sløve på begge sider af en eller anden årsag. Okay, man kan købe en ordentlig stak nye knive for kr. 700, men det tager jo ikke mange sekunder at smide et nyslebet sæt i maskinen og så er der jo en fornøjelse ved at gøre det selv.....

Kom gerne med indput til min lille enmands debat ;-)

Hundefar

Der er jo nok ikke andre der gør noget lignende, altså andet end og skifte ud.  

Var det mig, ville jeg starte på den grove sten for og fjerne spor efter ramte sten. Derefter jævnes sporene fra den grove på den fine sten. Husk og dyppe i vand og med et let tryk så æggen ikke bliver antydningen af blå og dermed mister hærdningen. Færdig arbejde, det er kun en plæneklipper og ikke din håndhøvl eller forskærerkniv.

Opvasketapsne ville jeg så gemme til opvasken.

Færdig arbejde. 

 

    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg ville ikke gide bøvlet med at finde maskinen frem. Indstille maskinen og rydde op. Hvis prisen for en kniv er ca 5 kr...

Hvad skal vi med guld og sølv når vi har 4x4 og ØL?
Jeg hentede for 2 dage siden en Scheppach Tiger 2000s vådsliber hos Harald Nyborg som jeg dog ikke har taget i brug. Istedet lånte jeg en Scanslib 200S vådsliber på min kammerats arbejdsplads og jeg var faktisk vildt skuffet over denne maskines evne til at gøre mine små knive skarpe, hvilket slet ikke lykkedes. Sheppach maskinen returneres derfor til HN imorgen.

Jeg kunne slet ikke komme i seng i nat fordi jeg ville sætte mig helt ind i hvordan man egentlig sliber en kniv og det viser sig at fejlen ved vådslibere i almindelig handel er at stenen er for grov (korn 220) og at knive behøver efterfølgende behandling.

Jeg altså sat mig for at jeg vil lære at slibe og i nat bestilte jeg et manuelt slibelandssæt med 4 sten i Kina som jeg vil prøve kunsten på. Pris leveret i DK - kr. 160 hvis jeg ikke bliver snuppet i tolden hvilket sjældent sker.

http://www.aliexpress.com/item/OPEN-TO-BOOKING-stainless-steel-knife-sharpener-Professional-Kitchen-Knife-Sharpener-Sharpening-Fix-Fixed-Angle-with/2033644950.html

Jeg regner med at bygge slibelandet lidt om så det passer præcist til mine plæneklipperknive og så lave det således at opspændingen af kniven gøres med min lille svejsetang.

Men hvad er det de gør efterfølgende på et stykke læder på værkstedsbordet? Er dette læder smurt med noget slibepasta eller trækker man bare æggen hen af læderet for at få en kniv ultra skarp?

Jeg ved godt det er overkill at gå så meget op i knive til robotplæneklipper, men jeg er LDSer og mon ikke jeg kan overføre mine nye kundskaber til køkkenknivene efterfølgende????

Hundefar

hvad med en kniv sliber som den til køkkenknivene, kan den ikke klare det?
Hej Pizzabager, Tak for dit skriv. Mener du et strygestål eller tænker du en form for elektrisk knivsliber?

Hundefar

Hej køb jer en Istor, jeg bruger den til alt, lige fra køkken knive/ sakse osv, samt til min Gardena r  50 li

SWISS ISTOR sharpener sliber knive, sakse, bliksakse, værktøj, bølgeknive, fiskekroge, beskærersakse mm. SWISS ISTOR sharpener har en konkav diamant hård legeret klinge med to præcisions slibende skær, fæstet i et aluminiums håndtag. Placer SWISS ISTOR sharpener på den klinge der skal slibes, tip 30-50 grader og stryg varsomt fra håndtaget til spids eller fra spids til håndtag indtil den ønskede skarphed er opnået. Ved korrekt brug vil der ikke dannes æg på din klinge, istedet vedligeholdes skæret og klingens skarphed meget længere tid.

Ca 150 kr  ved Green Tolls



Har vi lidt reklame her? Sniff, sniff, det lugter..

Det hedder så også green tools, ikke tolls. FAIL!

Mvh.

Mikkel


 Nixe det er ikke reklame jeg lærte dette stykke værktøj at kende her i foråret på et kursus og vil bare lige give min erfaringer videre 😃

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis