Mørk plamage på trægulv - hvad er det?

Hej. Jeg har et trægulv med en mørk plamage på som jeg ikke ved hvad er, og endnu vigtigere, hvordan jeg får den væk. Er der nogen der kan hjælpe?

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner fugt, der efterfølgende har resuteret i skimmel.

 

Jeg kan se gulvet er lakeret, og det ser ud til at være afskaldet i midten, hvor træet nedenunder ikke er misfarvet. Jeg tror det er en varmeskade. 

Rens den nuværende lak af (slibe og eller ziehklinge evt. med lakfjerner (Nitromors eksempelvis) på først). Derefter genbehandles området med lak.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay. Hvor langt uden om skal lakken renses af, og er det bedst at rense af med håndkraft eller maskinelt? Er det noget bestemt lak der skal bruges?

Bare det mørke område er væk. Hvis du har spartel og lidt lakfjerner (Nitromors eller lignende), så er det langt det enkleste at ordne det uden maskineri. Du smører lakfjerner på det mørke område. Lader det sidde et kvarters tid eller deromrking, til lakken er boblet op. Du skraber lak og lakfjerner af med spartlen. Er der pletter hvor al lakken ikke er kommt af gentager du med lakfjerneren. 

Når det aflakkede område er tørt sliber du det med sandpapir i brædtets længderetning. Slib et par cm ind over de lakerede kanter så overgangen udjævnes. Slib først med korn omkring 100-120 og derefter med ca 200 til du er tilfreds.

 Mht lak så taler dit billede for, at det som minimum er en halvblank lak, måske blank. Gulvets alder taler for, at det er opløsningsmiddelbaseret lak, men du kan såmænd fint bruge en vandbaseret.

Jeg vil anbefale dig at gå til farvehandler og tage billedet med. Farvehandleren har dels lakfjrner, men kan også hjælpe med at du får en lak med den korrekte glans og endelig kan du være heldig at du kan købe en prøvedåse med omkring en deciliter fremfor at skulle købe en liter eller mere.

Laker træet med et tyndt lag, og når første lag er tørt fjerner du de rejste træfibre med lidt ståluld. Derefter et til to lag mere med tørring imellem. Når sidste lag er tørt kan du pudse efter med ståluld, så overgangen mellem den gamle og nye lak udviskes.  

Meget udførlig guide - tak for det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Velbekomme. Husk et billede af det færdige resultat er altid velkomment til at lukke emnet af på

Nå, nu har jeg et resultat. Det er ikke perfekt, men det er trods alt bedre end før. Kan man gøre noget for at gøre området lidt mørkere?

 

Er det kun afslebet eller også lakeret?

Lakeringen vil i sig selv gøre løden lidt dybere, så er den ikke lakeret endnu er det en option kun at lakere. Men du kan  også tage en smule smuds og lave en tynd opløsning i vand. Men en pensel "maler" du det lyse område til det matcher det omgivende og derefter lakerer du.

Er det lakeret kan du prøve smudstricket ovenpå lakken, men der skal så en dæklak ovenpå. Hvis der er lak under er det ret enkelt at atrørre smudsen og prøve igen, hvis løden ikke er den rigtige.

PS Over tid vil solen udjævne forskellen, hvis du ikke gør noget.

Det er efter lakering, ja. Det blev en del mørkere efter lakering, men ikke nok. Når du siger smuds, er det så bare ned i haven og hente en håndfuld jord, eller hvordan skal det forstås? Det er desværre ikke en mulighed at vente, da jeg står og skal til at sætte til salg, og så skulle det gerne tage sig godt ud.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også