Cement eller Kalk mørtel

Hej tak for et fedt forum, jeg har i et stykke tid læst med på div. tråde og  kan se en masse af jer  sidder med en masse guldkorn når det kommer til vedligehold af hus og jeg tænkte derfor at smide et spørgsmål ud i æteren.

For nogle år siden flyttede vi fra lejlighed til hus. Det drejer sig om et ældre hus fra 1948. Huset er løbende blevet vedligeholdt og er inden for de sidste 10-15 år blevet omfuget. Som projekt har jeg tænkt mig at omfuge et par kvadrat meter af mit hus. 98% af fugerne holder fint og der er ingen problem  men muren lige over vores trappe suger desværre fugt grundet forkert fald på trappen(hvilket jeg er i gang med at  rettet op ). Mørtlen drysser ud og nogle steder kan jeg bruge en pind eller finger til at kradse den ud med. Jeg ved at det er en Bakkemørtel der er anvendt til omfugningen grundet den gullige farve i fugen, men mit spørgsmål er hvordan kan jeg se om det er kalk eller cement der er anvendt binde middel i mørtlen, eller kan jeg bare slippe afsted med at anvende en KC mørtel såfremt jeg er i tvivl? 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen til dette fantastiske forum.
Har du mulighed for at ligge et billede op af området som du snakker om? Det vil være en stor hjælp.
At fugerne er smuldret væk kan også være tegn på at trappen bliver saltet om vinteren. Og det holder et murværk ikke til, så smuldre fugerne og med tiden stenene også.
min første indskydelse vil være, at hvis fugerne og lys grå med en nuance af lys beige, så vil jeg bruge en KC mørtel 1-13 Cement-bakkemørtel. men kan være et billede ændre dette.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej Martin tak for dit svar. Du har nok ret mht. salt, tidligere ejer saltede vidst ret hyppigt ifølge naboen, så der formentlig en del der fortsat er ophobet sig i trappen og væggen. Skal jeg ikke give din opskrift på 1 del cement og 13 dele bakkemørtel et skvæt kalk hvis det skal være en KC mørtel? eller er der kalk i bakkemørtlen.

Jeg har forsøgt at få nogle closeups af fugerne i de områder jeg overvejer at skifte fugerne når jeg har fået trappen banket ordentligt ned og pudset op med noget vandtæt beton. Men efter et nærmere kig på murstene kommer jeg nok heller ikke uden om at skulle skifte et par stykker. 

 

Hej Martin tak for dit svar. Jeg har forsøgt at sende dig et svar med nogle billeder jeg ved ikke om du har fået dem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis