Tikken og banken fra gulvvarmen

Jeg har det problem med mit nyinstallerede gulvvarmesystem, at der flere gange om dagen opstår tikke-banke lyde i de forskellige rum med gulvvarme under trægulvet. Det tikker og banker ikke over hele gulvfladen, men kun ude langs væggen, de varer typisk op til et par minutter for så at holde op igen. Det må jo helt klart være noget med tilledning af varmt vand når temperaturen falder under termostatindstillingen. Det er jo især irriterende i soveværelset, da det ofte vækker mig om natten.

Er der nogern der har haft lignende problem og fundet en løsning?

Mvh Michael

mb
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er din fremløbs temperatur på vandt til gulvvarmen.

Den ligger omkring 25 til 30 grader celsius

mb
Kunne være dine gulvvarmeslanger der ikke har indevendig men udvendig iltbarrierre. Knirker gulver/slangerne når du går på det? Det kan også være træet der giver sig. Mere info
Nu ved jeg ikke noget om udvendig/indvendig iltbarriere, men lydene kommer ikke ude midt på gulvet, men mere langs panelerne og trægulvene knirker ikke.

mb
Er der 5-10 mm luft mellem trægulv og vægge?
Annonce
ja, det er der.
Problemet er det samme på 1. sal, hvor der er skunkvægge.

mb

Er det ikke blot frektion mellem fodpaneler og gulvbelægningen. Når man monterer fodpaneler presser man jo gerne disse ned mod gulvet for at undgå prekker og når gulvet så arbejder etc.etc..

Blot en tanke !

M.v..h.

det kan desværre ikke være det der er problemet, da panelerne i realiteten ikke rører gulvet.

mb
Hej mdbrink.

Jeg har selvsamme problem efter en komplet renovation af min første sal. Jeg må desværre sige at jeg her 4-5 år efter fortsat må leve med den irreterrende banke lyd når varmen starter. Min konklusion er pt. at der er brugt forkerte pexrør som ikke egner sig til trækonstruktion men kun kun til nedstøbning. Som nævnt tidligere i tråden har det noget at gøre med ind eller udvending iltbarriere.

En anden årsag til min konklusion er at jeg efterfølgende har renoveret et rum på førstesalen hvor jeg trak en anden type pexrør som var egnet til trækonstruktion. Her har der ikke været problemer med bankelyde.

Hvis du finder en gylden løsning på problemet (uden at skulle rive det hele op igen), hører jeg meget gerne mere herom.

Mvh Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis