udgrave krybekælder uden understøbning

Hey..

Jeg har forsøgt at søge på forummet, men jeg har ikke fundet andre som er støt på samme ide som mig..

Jeg går med den ide at lave en lille vinkælder under vores stue, hvor der i dag er krybekælder.. Min plan var at grave ca 1 meter ned til normal gulvhøjde, men undlade at grave helt hen til ydervæggene. Ville stoppe ca ½-1 meter fra alle ydervægge og så støbe en beton kant hele vejen rundt for at holde jorden på plads. På denne måde vil jeg få noget gulvplads, og en masse hyldeplads på det område der ikke blev udgravet.. I dag er der muret nogle søjler til at stabilisere hanebåndet der bærer stuegulvet (vil tro at der er lavet efterfølgende fordi gulvet måske har gynget lidt) bør hanebåndet ikke kunne bære sig selv? er det nødvendigt at det bliver understøttet for hver 2 meter? hanebåndet består af en tyk bjælke på ca 20x20 cm.. huset er fra 1957...

Evt ville jeg grave 1 trin længere ned end resten af kælderen for at få lidt højrere til loftet.

Ville dette kunne lade sig gøre, så jeg ikke skulle ud i et kæmpe projekt med at understøbe hele ydervæggen?

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med at undgå understøbning af ydervægge kan sagtens lade sig gøre hvis du holder 1 m afstand. Men de søjler der er muret op under bjælkelaget er generelt for den tids byggeri, så jeg tror ikke det er lavet efter følgende.
Men laver du en understøtning over din beton sokkel til hver bjælke 1 m fra de 2 vægge, eventuelt med gasbeton buer imellem søjler, har du jo ligesom et antal celler med 1 meters dybde, som kan bruges til opbevaring

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis