Lyd isolering af meget tynd 'væg'

Hej

Jeg har netop overtaget en ny lejlighed jeg er ved at sætte i stand.

Der er en tidligere indgang til lejligheden der er blændet fra opgangen, men indvendigt står den stadig som en normal dør. Den var sømmet til, men jeg har fået pillet døren af for at se hvad der var indvendigt.

Der er ca. 15 cm fra den plade der var opsat til udvendige blænding til væggen, så jeg overvejer at bygge en lille reol i åbningen. Det virker dog til, at blændingen til opgangen bare er en meget tynd træplade der er malet (det ser også sådan ud udvendigt) - muligvis er der en gipsplade udenpå, men det ser ikke sådan ud (og lyder heller ikke til det når jeg banker på den).

Mit problem er, at jeg gerne vil have det lydisoleret så meget som muligt ud mod opgangen. Jeg forventer ikke at den tynde plade ikke giver særligt meget lydisolering. Men samtidigt vil jeg gerne undgå at gøre isoleringen for tyk, da 15 cm allerede er ret lidt til en reol. Mit alternativ er bare at sætte noget isolering i hullet og blænde døren indvendigt.

Så jeg vil egentlig høre om nogen har en god ide til en fremgangsmåde til en rimelig lydisolering der bruger så lidt plads som muligt?

Jeg har selv overvejet (i ren gør det selv stil) at montere lidt lydisolering - beregnet til biler - ovenpå en plade som jeg sætter fast. F.eks. i form af f.eks. denne her (som kun er 1 mm tyk):

http://www.bilxtra.dk/lyddaempningsplade.aspx

Giver det overhovedet mening at gøre sådan noget?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej det gør det ikke. Medmindre du monterer den plade på alle dem der går op i opgangen

Den er beregnet til at lime på plader (under kølerhjelm) i bilen så man reducerer vibrationer => støj. Skal du skærme for støj skal der isolering i væggen og evt gipsplade indvendig, og det skal fuges.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gips i sig selv lydisolerer OK, men ikke perfekt.
Så MANGE lag gips, eller en stak mineral uld kan også gøre underværker.

Begge dele har fordel af at yde brandbeskyttelse, mineral ulden er bedst i den sammenhæng, og hjælper også på din varmeregning.

Reolen fyldt op med bøger isolerer også godt for lyd.


Så jeg ville vælge at "fylde op" med isoleringsmateriale, mineral uld, da det er forholdsvist billigt pr volumen enhed sammenlignet med gipsen, og så lav en reol-væg foran den afblændede dør.

 

Tak for svar

Jeg har besluttet at droppe ideen om reolen, da dybden af den alligevel bliver begrænset.

Så den dør bliver bare blændet og isoleret i stedet, så giver det forhåbentligt nogle fordele med både larm og varmen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også