Råd til bore/skruemaskine

Jeg savner råd:
Jeg har ikke berøringsangst overfor, om den hedder Falke eller Bosch eller noget andet.
Mit behov:
- til lettere hobbybrug i hjeMmet. Bore et hul i ny og næ i træ op til 10 mm, i stål/aluminium i et par mm. eller I en murstensfuge op til 6 mm.
Jeg har en modelbane, hvor jeg også lejlighedsvis har behov for at bore et hul, hvor pladsen er trang. 

Jeg hæfter mig ved, at den virker let at håndtere (forbedret grebsdesign står der),

At den har 2 gear med trinløs hastighed 0-350/1300 o/m

11+1 momentindstillinger - det ved jeg ikke hvad det betyder?

At den har LED lys. Smart synes jeg, hvis jeg skal arbejde under fx. en bordplade.

At den Li-ion batteri ofg kun 3-5 timers oplader. Mig bekendt er li-ion batteri mere holdbar og holder bedre på strømmen?

10,8 V ved jeg ikke, om det er tilstrækkelig.

 

Hilsen

Jørgen L.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan kun råde dig til en ting: Tag ned i en forretning, og prøv nogle forskellige maskiner i hånden.

Der er kæmpe forskel på hvordan de forskellige maskiner føles (husk at bede om at få et bor eller bits i maskinen), så du kan føle om den "ligger" rigtigt i hånden... og hvad der er godt for mig er ikke nødvendigvis godt for dig 

Selvfølgelig får du hvad du betaler for, men min erfaring siger at du skal gå efter en maskine hvor du kan få ekstra batterier til. For det er det første der går i stykker på en maskine, og det er da temmeligt surt at smide hele maskinen ud, fordi du ikke kan få et nyt batteri når det gamle er udbrændt 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har haft forholdsvis mange af de billige boremaskiner, men er blevet klogere

Jeg sad til leje i en bette 3 værelses, og synes det var mange penge at give 1000 - 1500,- for en boremaskine, som jeg kun skulle bruge lejlighedsvis.
Så jeg har haft min del af "billige" boremaskiner.

Jeg synes du skal overveje sådan en her: http://www.harald-nyborg.dk/p8828/hitachi-bore-skruemaskine-18v eller http://www.harald-nyborg.dk/p1488/bosch-bore-skruemaskine-18v

Problemet jeg oplevede var, at de gik for nemt i stykker og batterilevetiden ikke var særlig lang.
-Og ikke noget problem, jeg kører bare ned med den igen, men det bliver man altså træt af i længden.

Så jeg købte en makita til 1600,-, og den har jeg haft i 7 år nu, så det eneste jeg har fortrudt, var at jeg brugte næste 1000,- på billige boremaskiner, inden jeg blev klogere.

Held og lykke med dit valg.

Hej Jørgen L.

Velkommen til L D S.

Som en' bruger her på siden skrev:

Græd 1 gang og betal hvad kvalitets værktøj koster.

Istedet for at købe billigt og du får mange gange ubrugeligt værktøj godt værktøj er det ½ arbejde. (og det passer godt nok synes jeg)

Køber du meget billigt ber' man næsten selv om problemer, det ligesom giver sig selv.

Men skal der "bare" bores nogle få huller i alm væg (ikke vibreret beton) kan en billig sagtens bruges. 

Det er nu også min egen erfaring.

Moment indstilling:

Betyder om du skal skrue nogel plader på en væg F.eks. gipsplader må du ikke gennembryde pappet på pladen ( gør du det holder skruen ingenting)

Lav nogle prøver med ens skruer du prøver at skrue i et brædt, hvor du ændre på de moment indstillinger, gir' dig et rigtigt godt indtryk af hvad det er.

Li ion:

Regnes for tiden at være noget af det bedste hvad batteri teknologi angår.

En lille og handy bore/skruemaskine er en fordel hvor der er knapt med plads, det siger sig vist selv, så til det behov du beskriver med model byggeri er det sikkert helt fint.

Håber det gav dig en ide' om hvad nogle af de forskellige termer betyder.

Rør føl mærk på hvordan værktøjet ligger i hånden, har noget med balance at gøre, også dette kommer med øvelsen/erfaring.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
overvej at kig i bauhause. De har 5 års garanti på deres elværktøj, og de har ofte tilbud på forskellige bore-skruemaskiner.
Men kan klart tilslutte mig de andre der siger, køb ordenligt første gang. Kan du vente til der er stark messe i nærheden af dig, eller carlras messe, kan man ofte få en maskine til en rigtig god pris. Ellers hold øje med bauhase, halard skrald, og nogle af de forskellige hjemmesider der også kører tilbud på værktøj. prishammeren.dk dorchdanola-netbutik.dk/ google selv flere også hold øje efter god tilbud

Tak alle for jeres input.

Jeg ser dette hos Stark. Tilbuddet indtil 25. maj. Mon ikke det er sådan noget de fleste af jer har i tankerne? 

Jeg har kontaktet Stark og fået denne besked:

Jeg tror, jeg vil køre til Stark i morgen for  at få maskinerne i hånden.

En lidt trist hændelse i dag: Jeg kørte til jemogfix og ville egentlig gerne lige ha' Falke maskinen, både 10.8 og 18 V i hånden og mærke vægten og hvordan den var at holde på mm.

Men kassen var forseglet og jeg fik beskeden fra en ansat, at han godt kunne åbne den, hvis jeg var ret sikker på at ville købe. Det kunne og ville jeg selvfølgelig ikke love. 

Så enden på hele historien bliver måske trods alt en dyrere maskine. Jeg kan umulig købe noget uden at have det i hånden.

Jeg har været lidt bekymret for om 18 V maskinen var lidt stor og uhåndterlig til mit brug, som også handler om at bore huller i mindre ting ved min modelbane. Men selvfølgelig også til almindelige små dagligdags ting i huset.

I øvrigt har jeg været fokuseret på, at det skal være LI-ion akku. på grund af vægt og holdbarhed.

 

Hilsen

Jørgen L.

 

 

 

Annonce
Hej Jørgen

Velkommen til.

Jeg har i mit Arsenal af boremaskiner flere forskellige.

Har:
DeWalt betonhammer med borefunktion sds max
Bosch borehammer med sds plus
Makita 18 volt 3 amp med 20 min lader og 5 batterier. (Har en del andet i samme serie)
Og et mindre makita sæt der består af 2 små maskiner, den ene er til bits der kan klikkes direkte i den. Den fungerer med en slags hammer funktion hvilket vil sige den på trods af sine 1,3 amp 10,8 volt li-ion batteri kan smide lige så store skruer i som den store makita jeg har kan. Derudover er der i sættet en lille skruemaskine der er god til alm mindre boreopgaver. I sættet er 2 batterier plus lader. Det er super kompakt og ender faktisk ofte med det er det jeg tager fremfor den store. Der er overraskende med kræft i en så lille maskine og ville bestemt passe til dit behov.

Eneste minus er der ikke er hammerfunktion hvis du drømmer om og bore en del i murværk. (Skal du i hårdere beton skal du op i noget med sds beslag)

http://www.prishammeren.dk/shop/makita-li-ion-10-2527p.html

Lige en kort forklaring på hvad momenttrin er. Så er det en funktion der får maskinen til og stoppe når den når et vist moment. Dvs skruer du noget ind i et meget ensartet emne og ønsker skruerne skal gå ned i samme dybde så kan du indstille det via de momenttrin. Dette varierer dog meget i præcision fra forskellige mærker. Og på de helt billige er det ret ubrugeligt da det bestemt ikke er det samme moment den arbejder med fra skrue til skrue.


Håber det kunne hjælpe.

Mvh Brian
Jeg kan sagtens se fordele ved 10,8 volt maskine med li-ion batteri. Og tror vel også at den sagten kan klare mine opgaver.

Men jeg ser ofte at 18 volt maskine med li-ion batteri er billigere end 10.8 volt.
Er det ikke rigtigt?

Igen er det et spørgsmål om kvalitet. Min 18 volt maskine har en pris der ligger lidt over 3000 med 2 batterier. Og du kan jo selv se prisen på den 10,8 volt jeg sendte link til.

Køb denne: http://www.harald-nyborg.dk/p9311/m...uemask-18v

Fin, handy maskine. Det er ikke den nyeste model, men den er glimrende til prisen.

Køb også et sæt ordentlige mur-/universalbor (borer fint i mursten o. lign. helt uden slag):

http://www.harald-nyborg.dk/p8486/i...-6-8-10-mm

Og et sæt til resten:

http://www.harald-nyborg.dk/p8487/i...et-19-dele

Så skulle du være fint kørende de næste par år.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Jeg har netop været i STARK for at kigge på Dewalt og Bosch til 999,-kr. Se mit udklip fra 4.5.

STARK manden anbefalede umiddelbart Dewalt pga slagfunktionen.
Men da jeg fortalte om, hvad jeg vil bruge den til, mente han, at Bosch var tilstrækkelig og også lidt mere handy.

Bosch ligger utrolig godt i hånden og vejer "kun" 1.3 kg. i modsætningen Dewalt 1.7 kg. Det mærkes markant.
Den har Li-ion batteri og er på 18 v.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis