Råd til bore/skruemaskine

Jeg savner råd:
Jeg har ikke berøringsangst overfor, om den hedder Falke eller Bosch eller noget andet.
Mit behov:
- til lettere hobbybrug i hjeMmet. Bore et hul i ny og næ i træ op til 10 mm, i stål/aluminium i et par mm. eller I en murstensfuge op til 6 mm.
Jeg har en modelbane, hvor jeg også lejlighedsvis har behov for at bore et hul, hvor pladsen er trang. 

Jeg hæfter mig ved, at den virker let at håndtere (forbedret grebsdesign står der),

At den har 2 gear med trinløs hastighed 0-350/1300 o/m

11+1 momentindstillinger - det ved jeg ikke hvad det betyder?

At den har LED lys. Smart synes jeg, hvis jeg skal arbejde under fx. en bordplade.

At den Li-ion batteri ofg kun 3-5 timers oplader. Mig bekendt er li-ion batteri mere holdbar og holder bedre på strømmen?

10,8 V ved jeg ikke, om det er tilstrækkelig.

Hilsen

Jørgen L.

Jeg savner råd: Jeg har ikke berøringsangst... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du påtænker at skulle bore i almindeligt murværk, ikke armeret beton og ikke meget over 6mm, som du tidligere nævnte, så har du ret beset ikke meget glæde af slag. Multiborene kan rigtig mange ting idag, og går du efter de rigtige typer af joran/irwin, så går de i mursten som blødt smør - uden at slå dem i stykker. Bare husk at rense ud med mellemrum, så støvet ikke pakker, men det er jo ikke anderledes end med alle andre bor i træ og tegl. Har du en 14,4-18v bore-/skruemaskine, så vil jeg mene næste skridt må være en sds-borehammer, evt. Med mejselfunktion. Arbejder du meget i stål eller med store huller i træ, så kommer du ikke udenom en rigtig sejtrækker på ledning - sædvanligvis kun med 1 gear, men til gengæld brækker de en arm før de stopper, hvis ikke man passer på. Det rigtige værktøj til de rette opgaver.

En anden ting at holde øje med er serier. Køber du først en maskine med lader og 2 batterier (typisk sæt), så kan man i de lidt dyrere mange gange tilkøbe løse maskiner til en voldsomt lavere pris, som f.eks. rund-, stik- eller bajonetsav, borehammer, slagnøgle osv. Milwaukee, Bosch og DeWalt er alle godt fremme i skoene der. Der er også Ryobi et trin under, men de kører med kun 1 batteri, og kvaliteten taget i betragtning, så er besparelsen nok minimal, når du har købt ekstra batteri for at kunne arbejde kontinuerligt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Iøvrigt mht. Momenttrin, så har det ingen gang på jord i træ, for hårdheden er langt fra den samme fra brædt til brædt, og endda ikke engang i samme pind, når du rammer i eller omkring en knast. Her er det kun dybdestop der duer, som på prof gipsmaskiner. De kan også købes til almindelige skruemaskiner til eftermontage som alm. Bor eller bitholder, og koster ikke voldsomt meget - en god hundredekrone kommer du langt med.

Så mit råd - ud af alle de foregående - køb Bosch'en. Milwaukee er lidt lækrere og stærkere, men samtidig også tungere og dyrere, og det lyder ikke som om du har behov for det de kan mere, udover Bosch'en.

Tak for alle gode råd.
Jeg kan fortælle, at jeg er endt op med at købe Bosch'en.

Indtil nu har jeg kun brugt den til nogle få opgaver.
Dem løser den til min fulde tilfredshed.
Den ligger godt i hånden og jeg kan - på grund af maskinens slanke facon - komme ind til opgaver, hvor der er lidt plads til rådighed.
Ja, den udstråler kvalitet i langt højere grad end den gamle "no name" maskine jeg havde.

Mange hilsner
Det rigtige værktøj er det halve arbejde - og den fulde tilfredshed 😊

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også