Sad og så en udsendelse på Kanal 5.

Den hedder noget med beskidte job. De var i en kælder og fjerne isolering rund om varmerør i et ældre hus. Her sagde de at de lige strækninger ikke var udført med asbest isolering, kun i bøjningerne, så det var her man skulle passe på. Hvorfor denne forskel.

Jeg kan da se at jeg så har rodet lidt med asbest engang da jeg fjernede alle mine radiator rør og lavede det hele om til pex/gulvarme.

MVH

 

 


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener nu ikke at man " falder død om øjeblikkelig" fordi man har arbejdet med asbest. Det var vist mest folk som arbejdede på fabrikken i årevis der havde en forøget risiko. Jeg har da  for mange år siden set at tømmerlærlinge stod og skar hjørner af tagplader i en sky af asbest støv, dagen lang. Og de lever da endnu. Det er som med så meget andet at man kan sikkert få for meget, men i små mængder mærkes det ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke korrekt at der skal meget asbest til. Lungehindekæft kommer også ved lav udsættelse: Læs her:
Asbest kan give uhelbredelig kræft på blot to uger.
Bare to til fire ugers eksponering for asbest kan give uhelbredelig kræft, og 400 danskere får hvert år konstateret kræft som følge af det.

https://ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-uger-174050

OBS de lige rørstrækninger kan have asbestpap inderst mod røret.. og i nogle tilfælde også udenpå.
Det var en gammel en at trække frem.... Jeg havde en lidt kedelig oplevelse på mit arbejde hvor jeg også servicere et hospice. En mand på ca. 55 år, lungehinde kræft. Havde været arbejdsdreng et par timer efter skole i en periode, hvor der blev lavet et radfirederi i Kalundborg. Dette dejlige vat agtig materiale var dødsens farligt som han sagde. Trist.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej.. Ja, der er desværre et par hundrede, der får lungehindekræft om året i Danmark. De ca. 80% af personerne ved man har arbejdet med Asbest.. men de andre ca. 20% har ikke haft direkte arbejde med asbest på arbejdspladsen.

Da asbest er eneste kendte årsag til kræft i lungehinden (rygning har ingen indflydelse) så kan de sidste 20% med dødelig lungehindekræft have fået asbestfibre fra andet sted end på jobbet.
1. Det kan være at de har boet i en område med tæt bebyggelse og mange eternittage, hvor nogle fx er ulovligt højttryks spulet med fri stråle, hvor der så er frigivet store mængder asbest i haven og i nabohaver mv. Dette støver så rundt i området i mange år efter samtidig med at tagene slides.
2. Det kan være at personen har gået på en af de mange skoler der havde asbestproblemer med "perforit-lofterne" eller "Asbestolux lofterne".
3. VVS folk eller en far der legede "gør det selv mand" kan have af-isoleret rør eller hugget klinker op i badeværelset.
4. Vinyl og Linoleums gulve kan indeholde asbest, både i vinylen men også i det klæb der er anvendt.

Så der er mange muligheder for at være blevet udsat for asbest. Ofte uden at vide det!
Og de relativt små mængder, der reelt er tale om, er faktisk lidt tankevækkende. Derfor er det lidt mystisk når en del "handy mænd" tager lidt for let på asbestproblematikken. Det er ikke fair over for dem, der faktisk har asbestbetinget kræft og ej heller fair over for dem, der ikke ønsker at blive udsat for asbeststøv. En støvmaske beskytter kun personen der ulovligt saver i fx gammel Eternit men børnene i haven ved siden af er ikke beskyttet..
Vi kan ikke være bekendt at tage for løst på asbestproblematikken.. Der er tonsvis af asbest tilbage i de gamle bygninger helt op til 1988.
Bedste hilsener :-)
Skrevet af Arbejdsmiljø på 18-08-2016 15:20


Så der er mange muligheder for at være blevet udsat for asbest. Ofte uden at vide det!
Og de relativt små mængder, der reelt er tale om, er faktisk lidt tankevækkende. Derfor er det lidt mystisk når en del "handy mænd" tager lidt for let på asbestproblematikken. Det er ikke fair over for dem, der faktisk har asbestbetinget kræft og ej heller fair over for dem, der ikke ønsker at blive udsat for asbeststøv. En støvmaske beskytter kun personen der ulovligt saver i fx gammel Eternit men børnene i haven ved siden af er ikke beskyttet..
Vi kan ikke være bekendt at tage for løst på asbestproblematikken.. Der er tonsvis af asbest tilbage i de gamle bygninger helt op til 1988.
Bedste hilsener :-)

 

Hvilken interesse har du i at trække de her gamle tråde frem?

Kan vi måske også få det trukket frem? 

 

Annonce
Skrevet af GammelHus på 19-08-2016 13:27

 

Hvilken interesse har du i at trække de her gamle tråde frem?

Kan vi måske også få det trukket frem? 

 

 

Hvad er der galt i at informere om risikoen ved at udsætte sig selv, og andre for asbest?

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg syntes det er helt okay med en professionel info. Arbejdsmiljø smider jo ikke lige en reklame for et firma eller lignende, så jeg tror bare han/hun vidensdeler, lige i min ånd. Jeg ville gerne have haft informationen om rørskåle og fliseklæb for 20 år siden, da jeg købte hus. Har brugt støvmaske, men det er jo bare dem til 40 kr. som tager det værste. MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej.. Jeg har blot sat mig grundigt ind i tingene.. Og da jeg kan læse her, at der er rigtig mange, som ikke har haft / har viden om asbest og hvor det findes, så tænker jeg at nogen må de dele lidt faktuel viden.

En del herinde kommer med råd og vurderinger som ikke holder "vand", og det kan være et problem, hvis personer så går i gang med at hukke et badeværelse ned, hvor der er asbest bag klinkerne (fliseklæb). Det kunne jo godt være, at de personer ville have vist, at der så var en risiko og måske have dækket af, så soveværelset og børneværelserne ikke var blevet forurenet med asbestfibre..

Det er jo netop det denne hjemmeside handler om, nemlig vidensdeling af korrekt og konkret viden :-)

Derfor ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis