Fremløbstemperatur

Vi er i gang med at energioptimere vores gamle muremestervilla fra ca. 1890.

- Der er hulmur isoleret med ca 90mm i alle væggene.

- Isoleret krybekælder ført med 250mm flamingo efterfulgt af klaplag også 150mm rockwool mellem gulvstrøerne.

- Loftet er der 350mm rockwool.

- Skråvæggene på førstesal er der kun 150mm isolering imellem spærene.

- Gang, bad, og køkken er der gulvvarme i beton (400mm isolering under)

Resten af huset er forsynet med nye Rio radiator (5 stk), med Danfoss Ra N ventiler.

Vi har fået ny kondenserende kedel for 2 år siden.

Vores årlige varme forbrug ligger på ca. 1450 m3 gas for 3 personer i et hus på 110 m2

 

Nu vil jeg gerne se op jeg kan spare lidt på gassen.

1. Jeg har læst mig frem til at man kan spare noget på at sænke fremløbstemperaturerne på kedlen, men hvor meget kan man sænke den? Uden at kedlen står og arbejder hele tiden?

På et tidspunkt sænkede jeg den så meget (huset havde stadigvæk dejligt 22C ) at radiatorerne både var varme i toppen og bunden. Her tænker jeg, så er den sænket for meget ikke?

 

2. Nogen siger man skal parallel forskyde sin varme kurve i stedet for, hvornår skal man forskylde sin kurve og hvornår skal man sænke fremløbstemperaturerne?

 

3. Hvad er optimal temperatur på en radiators -fremløb og retur, når vi snakker gasfyr?

 

4. Jeg har ydemere læst at man skal forindstille sin radiatorventiler på (1.2.3.4.5.6.7.N) Stilling 1 giver en meget lille gennemstrømning. Stilling 7 giver en meget stor gennemstrømning. Er ventilen sat på N, er den helt åben. Hvordan indregulerer jeg dem? og hvornår ved jeg om jeg har sænket eller hævet den for meget i forhold til hvad der er optimalt for den på gældende radiator.

 

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med min spørgsmål.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ved fjernvarme at de forlanger en lav retur temperatur, for at spare på pumpekapacitet og varmetab i de lange rør ført i jorden.
Når du har eget fyr er det normalt helt ok med så lav fremløbs temperatur at radiatorer er varme på hele fladen. (se dog næste afsnit) Hvis din gulvvarme er med blande sløjfe, får du bedre komfort ved at sænke sløjfe temperaturen. Så tager det længere tid at opvarme rummet, og derved længere tid med lunt gulv.
Jeg går ud fra at det er et modulerende kondenserende gasfyr. Den kondens effekt virker bedst hvis retur temperaturen er relativ lav, tilbage i gasfyret. Det modsiger lidt det med at have meget lav fremløbs temperatur, så radiatorer ikke er kolde i bunden.

Det anbefales at retur temperatur ikke overstiger 40 grader og fremløb ikke væsentlig overstiger 50 grader. http://www.byggeriogenergi.dk/media...del_ok.pdf

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er i gang med at "indregulerer" vores radiator nu, og jeg ved ikke helt hvad man skal indstille efter. er det stadigvæk 70/40/20 eller er nye radiator efter 65/55/20.

Håber der er nogen der kan hjælpe her.

VH Allan
Skrevet af soetoft på 25-11-2015 12:01
Jeg er i gang med at "indregulerer" vores radiator nu, og jeg ved ikke helt hvad man skal indstille efter. er det stadigvæk 70/40/20 eller er nye radiator efter 65/55/20.

Håber der er nogen der kan hjælpe her.

VH Allan

Du kan starte med at stille dine termostatventiler på mellem 3 og 4 afhængig af de temperatur, du ønsker. 3 er ca. 20 grd. derefter sænker du fremløbstemperaturen indtil du synes det er for koldt. Derefter skruer du op igen til du har en passende temperatur. De tal, du nævner, er tal, som bruges til dimentionering af radiatorer. Det største og mindste tal er den fremløbs- og returtemperatur, som danner grundlag for beregning af radiatorstørrelse. Det sidste tal er grundlag for den ønskede temperatur.

 


fase
Skrevet af S. Fabrin på 25-11-2015 13:02

Du kan starte med at stille dine termostatventiler på mellem 3 og 4 afhængig af de temperatur, du ønsker. 3 er ca. 20 grd. derefter sænker du fremløbstemperaturen indtil du synes det er for koldt. Derefter skruer du op igen til du har en passende temperatur. De tal, du nævner, er tal, som bruges til dimentionering af radiatorer. Det største og mindste tal er den fremløbs- og returtemperatur, som danner grundlag for beregning af radiatorstørrelse. Det sidste tal er grundlag for den ønskede temperatur.

Tak S.Fabrin.
Jeg er helt med på at det forreste tal er fremløb miderste tal er rtur og sidste er rum temperatureren, men hvordan bestemmer / beregner jeg min returtemperatur?
Samt vor meget afkøling der er bedst.

 

Jeg har regnet mig frem ti at mit hus har ca. et varmetab på 5,8 kw

 

 

 

Skrevet af soetoft på 25-11-2015 13:35

Tak S.Fabrin.
Jeg er helt med på at det forreste tal er fremløb miderste tal er rtur og sidste er rum temperatureren, men hvordan bestemmer / beregner jeg min returtemperatur?
Samt vor meget afkøling der er bedst.

 

Jeg har regnet mig frem ti at mit hus har ca. et varmetab på 5,8 kw

Du kan ikke beregne din returtemperatur, fordi den afhænger af hvilken temperatur, du vil have i rummet og hvilken fremløbstemperatur du har. Radiatorerne har en given effekt i watt, det kan du ikke ændre ved. Derfor behøver du ikke se på beregningsgrundlaget for radiatorerne, men allene finde ud af om du har den temperatur i rummet, du ønsker. Derefter skruer du ned for fremløbstemperaturen, indtil rumtemperaturen falder, du har nu nået den minimale fremløbstemperatur og dermed den største afkøling.

 


fase
Annonce

Du kan ikke beregne din returtemperatur, fordi den afhænger af hvilken temperatur, du vil have i rummet og hvilken fremløbstemperatur du har. Radiatorerne har en given effekt i watt, det kan du ikke ændre ved. Derfor behøver du ikke se på beregningsgrundlaget for radiatorerne, men allene finde ud af om du har den temperatur i rummet, du ønsker. Derefter skruer du ned for fremløbstemperaturen, indtil rumtemperaturen falder, du har nu nået den minimale fremløbstemperatur og dermed den største afkøling.

Det er jeg også hel med på.

 

Men jeg interesseret i at om jeg kan skrue for "langt ned" så radiatorerne arbejder for meget for at holde de 22C.

 

Og hvordan beregner jeg Fowet over en radiator.

 

 

 

Skrevet af soetoft på 27-11-2015 09:35

Det er jeg også hel med på.

Men jeg interesseret i at om jeg kan skrue for "langt ned" så radiatorerne arbejder for meget for at holde de 22C.

Og hvordan beregner jeg Flowet over en radiator.

Du kan ikke skrue for langt ned, så radiatoren arbejder for meget. Den har en bestemt effekt, som er givet ved dens størrelse. En 500 W varmeovn kan afgive 500 W, og er det ikke nok til at holde en ønsket temperatur, må der tilføres flere watt (større varmeovn eller en mere). Det er det samme med din radiator. Den har ved en bestemt fremløbstempertur en bestemt effekt på et antal watt. Din fremløbstemperatur og radiatorstørrelse er derfor afgørende for, om du får den ønskede temperatur i dit rum.

Flowet gennem din radiator kan vel også kun have interesse, når pumpekapaciteten skal beregnes, og varierer i øvrigt af, hvormeget termostatventilen er åben og dermed af temperaturen i rummet. Hvorfor vil du beregne flowet gennem din radiator?

 


fase
Det link jeg kom med løngere oppe i tråden d. 2/5 2015 gælder stadig. Der er der anvisninger på indstilling af kondenserende - modulerende gaskedler

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis