HPFI relæ slår fra

Hej Alle,

Vi har et meget mystisk problem med gulvvarmen i et anneks, hvor der er to små stykker gulvvarme, som er uafhængige af hinanden. Det ene stykke virker helt efter bogen. Derimod sker der noget meget underligt, når der bliver tændt for det andet:

Det tænder fint med grønt lys

Så snart der skrues op til rødt lys (varmen starter), så slår HPFI relæet fra.

Vi har fået skiftet afbryderen til gulvvarmen uden nogen ændring (HPFI relæet slår stadig fra)

Det er heller ikke overbelastning, for vi tænder KUN for gulvvarmen på denne 10 Amp gruppe og effekten af denne gulvvarme er ikke engang 1000 W.

Noget andet meget underligt, som vi ikke tidligere har haft problemer med er, at da vi i går satte en højtryksspuler på en udendørs kontakt på samme gruppe (uden at der var andet tændt på gruppen), og den startede fint, men efter ca. 5 min. så slog HPFI relæet fra. Noget meget underligt var, at det ikke umiddelbart kunne slås til igen. Der gik 1-2 min. for det kunne slås til igen.

Er der nogen, der har nogen gode ideer om hvordan man indkredser sådan en størrelse? Jeg VED godt at vi har brug for at få besøg af en elektriker. Det som vi rigtig gerne vil er at prøve at indkredse problemet, for jeg har snakket telefonisk med en elektriker og han vidste ikke rigtig hvordan man skulle fejlsøge dette problem.

På forhånd tak


/Inger

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke sikkert at de 2 hændelser har noget med hinanden at gøre - højtryksspuleren sprøjter jo med en del vand og kan godt have lavet en overgang til jord på grund af det.

MHT. gulvvarmen lyder det desværre som om der er en skade et eller andet sted på gulvvarmekablet, som laver en overgang til jord.

HPFI har ikke noget med overbelastning at gøre - men måler om der er overgang fra en fase til jord og slår fra hvis der er det.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det kan også være din HPFI der er ved at stå hel af, så du skal have fornyet dit HPFI relæ.
Dette baserer jeg på det tager nogle minutter før du kunne nulstille det.

Hvis det sker igen, så førsøg at hive din højtryksrenser ud af stikket, før du nulstiller HPFI, for det kan også være en defekt kondensator i din højtryksrenser.

Det ene gulvvarme felt er brændt af.
Hvis du kan "splitte det op" i flere sektioner, så kan du forsøge at teste dén sektion af flere omgange, da det kan være flere små "net" der er lagt ud, som er koblet i parallel.
Måske du kan slippe med en begrænset reduktion i gulvvarmen.

 

Tak for ideerne. Er par ekstra oplysninger, som jeg nok burde have tænkt på at tage med tidligere:

1. HPFI relæet er fra sommeren 2014 og dermed ret nyt
2. Højtryksrenseren virker perfekt når den bliver sat på en anden gruppe
3. Jeg kan ikke rigtig se at jeg selv kan "splitte" gulvvarmen i flere sektioner - eller også forstår jeg ikke helt det, du siger :-)

Jeg vil forsøge det, med at tage stikket til højtryksspuleren ud næste gang jeg prøver, men er ikke helt klar over hvordan det bringer mig nærmere en forklaring.

/Inger

Det viser jo om det er højtrykrenser det er galt med. Du har vel afmonteret den del af gulvvarme som du har mistanke til, både fase og nulledning.
Når du starter højtryksrenser kan det indvirke på spændingen på nulleder, som så (igennem den defekte gulvvarme) slår relæ fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de forskellige ideer. Efter at have prøvet forskellige ting er jeg kommet til at tænke, hvad nu hvis dem, der har fået det lavet ikke har fortalt at der skulle stå tre store højskabe ved den ene side? Er der nogen der ved, hvad der sker, hvis der står sådan tre højskabe permanent ovenpå en gulvvarme? Hvor lang tid vil der gå inden noget går galt? Og hvad vil der typisk ske?

/Inger

Annonce

Hvis gulvvarmen ligger nedstøbt i beton, TROR jeg ikke der vil ske noget. Det er mere hvis du har fået boret et hul i gulvet. Hár du fået ny toilet kumme der er boret rawlplug til ? eller er højskabe boret fast ned i gulvet ? Er der sket andre mekaniske ting der kan forklare skaden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret, Erik,

Nej, vi har intet ændret. Vi kender ikke installationen i detaljer, da den eksisterede da vi overtog huset sidste år. Dog kan vi se, at der ikke er boret og højskabene er ikke fastgjort ned i gulvet, men kun i væggene.

Den eneste gang vi har afprøvet gulvvarmen var en dag hvor vi havde den tændt ca. 10 timer og den om aftenen pludselig fik HPFI relæet til at slå fra. Derefter har vi ikke kunnet få den til at varme igen. Vi kan tænde for den og så længe den er grøn (ikke varmer), så er alt fint, men lige så snart den drejes op på rød og skal begynde at varme, så tager den relæet. Vi forstår det simpelthen ikke.

/Inger

Den del forstår jeg så godt. Den er først tændt når den lyser rød. Men hvordan fejlen er opstået , det forstår jeg heller ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en klasiker med gulvvarmen , varmekablet er blevet beskadet og laver en fejlstrøm som udkobler Hpfi , og det kan desværer ikke reperares , det samme med højtryksspuleren , defekt , men ikke når du sætter den til stikkontakter uden jord .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja, jeg er enig med Svend Høst - det lyder som et beskadiget gulvvarmekabel

Jeg kan det hele selv. Næsten.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis