Texas MPC 1500 2-i-1 Plænelufter

Hej Lav-Det-Selv

I forlængelse af denne tråd

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/198793#403467

Ville jeg lige komme med en afslutning og en anmeldelse.

Jeg besluttede mig for at 1200 kr for en plænelufter til fræseren var for dyr, med tanke på hvad en på el koster. Efter lidt tid på nettet faldt valget på en Texas MPC 1500 2-i-1 vertikalskærer/plænelufter.

Jeg bestilte maskinen direkte fra Texas i går kl 17:30 ca, og i dag stod den foran døren. Så hurtlig levering må man sige. Samlingen af maskinen var lige til. Opsamlingskassen var lidt dum at samle da den er lavet af lidt blød plastik, men det gik uden de store problemer.

Maskinens håndtag kan justeres i højden ved hjælp af 2 håndtag. Jeg er over 2 meter høj, og dette var en af de eneste maskiner jeg har prøvet der faktisk passede mig i højden.

"Klippe højden" om man vil, justeres nemt ved at dreje på én knap forrest på maskinen.

Maskinen bliver leveret med 2 ruller, en vertikalskærer og en mosfjerner. Rullen kan skiftes ved at løsne 2 bolte på undersiden, tage rullen ud, sætte den anden i og skrue boltene på igen. Igen, nemt at have med at gøre.

Vores græsplæne er et meget gralt tilfælde, der er RIGTIG meget mos i den, så jeg var lidt spændt på at se hvordan "Møffe" ville klare skærene. 

Jeg lagde ud med at køre med vertikalskæren da den allerede var monteret. Det opgav jeg meget hurtigt da plænen simplthen var for voldsom til den. Jeg udskidtede rullen til mosfjerneren i løbet af ca 5 min. Nu gik det meget bedre. Den tøffede sig stille og roligt igennem plænen, og den tog VIRKELIG godt fat i mosset. Opsamleren opgav jeg hurtigt, de 50 Liter blev simpelthen fyldt efter 20 meter på plænen. 

Jeg kunne se på det den rev op, at langt det meste var mos, dødt plantevækst og lidt ukrudt. Der var naturligvis også lidt græs, men det var bestemt ikke meget. 

Det gik derud af i fuld fart og det var store mængder mos der blev revet op, rigtig store mængder endda. Efter ca 30 min var forhaven klaret og det løse mos kunne rives sammen og på traileren. Jeg kan se at plænen nok skal have en gang mere for at komme helt i bund, men vores plæne var altså også et slemt tilfælde. 

Det var forhaven, så mangler kun baghaven :-)

Er der noget at kritisere ved maskinen? Ja, hvis jeg skal komme med noget negativt, så er den ikke helt så tærrengående som man kunne ønske sig. De små hjul er ikke så gode i en kuperet plæne, men det gik alligevel fint. Et andet kritikunkt, er at maskinen faktisk næsten er for lav. den skulle overtales lidt når man gik med den. Det kan skyldes at vi som sagt, har meget mos, og derfor synker maskinen lidt i.

Af positive ting skal nævnes at den er meget effektiv og meget nem at tumle rundt med da den kun vejer ca 17 kg.

Alt i alt er jeg meget tilfreds med maskinen og jeg kan varmt anbefale den. Jeg er i hvert fald imponeret over hvor effektiv den var. Og så koster den kun 995,- hos Texas.

For god ordens skyld skal det nævnes at jeg ingen interesser har hos texas, dette er min helt private holdning og mening om maskinen.

Vh Lars 

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis