Stakit mod vej.

Nu kan det ikke vente mere. Jeg skal have bygget et stakit.

Men, der er flere spørgsmål, som trænger sig på. Først lidt info:
Stakittet skal bygges af et genbrugsstakit, som jeg har fået af min svoger. Dvs. at alt træet ligger og venter på mig, temmelig støvet, men tørt og sundt. Der er både stolper og brædder i trykimprægneret træ. Brædderne er 10 cm. i bredden. Jeg har ikke målene på stolperne, men de ser meget solide ud.

Statikket skal være spids i toppen og sættes ca. 30 cm. fra fortovet. Som går op ad bakken. (Vil forsøge at vedhæfte et billede, hvis jeg kan hitte ud af det). Jeg har "skrællet" jorden af fra fortorv og ind mod min have, og det viser sig, at der er de ca 30 cm. sand inden der kommer en meget solid betonklods, som jeg går ud fra er en form for bagstøbning af selve fortorvet. Jeg forestiller mig, at jeg vil placere stolperne på min side af betonklodserne således at stakittet kommer til at være lige over betonklodsem.

Stakittet bliver ca. 19 m. langt, og slutter ved enden af mit hus, hvor jeg senere vil lade stakitten fortsætte vinkelret ned til hjørnet af mit hus. Ca. 4 m.

De vigtigste spørgsmål, som trænger sig på er,
- hvor tæt, skal jeg placere stolperne? Jeg skal jo gerne have samme afstand mellem dem. Er 2 m. for meget, eller kan det klare 3?
- hvor højt bør stakittet være, og skal det have samme højde, eller skal jeg lade det følge vejens hældning? Det skal gerne fungere som en ramme og samtidig give læ, men da der er en stor højdeforsket mellem min have og vejen (en form for brink), der er nok ca. 1 meter i forskel,. Man må godt kunne se ind i haven, når man går på fortorvet.
- hvor stor afstand bør jeg have mellem de lodrette brædder, som er 10 cm. i bredden.

Åh, hvor jeg håber, at nogen vil og kan hjælpe mig!!

 Emfuttrup

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billeder

 Emfuttrup

de gange jeg har lavet hegn, har jeg sat stolperne med mellem 90 og 120cm afstand, alt efter hvordan det går op med brædderne.
Mht højden ville jeg lade det blive gradvist lavere, sådan at det har ca samme højde fra hvor det står, hele vejen.
Højde, jeg har før haft mit eget 120cm, af den grund at folk så kunne stå og snakke og se hvad jeg gik og lavede.
Senere kom det så op til 180cm.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Tak for dit svar, som lige gav en ny tanke og flere spørgsmål.

Tanken jeg fik, var at starte højden oppe ved autoværnet, så det flugter dennne, og så skal jeg vel "bare" holde højden i vater. Så giver højden på stakittet jo sig selv.

Mit spørgsmål går på din kommentar om at afstanden mellem stolperne er afhængig af, hvordan det går op med bræderne. Det forstår jeg ikke helt.

Jeg forestiller mig, at min arbejdsgang bliver:
-nedstøbning af stolperne
- derefter sætter jeg de vandrette bræder fast i disse. (Hvordan skal jeg placere disse i forhold til stolperne?
- tilsidst sætter jeg de lodrette bræder på.

Hvis jeg gør sådan, er det vel ikke vigtigt, at afstanden mellem stolperne passer til dem, eller er det pænest og mest rigtigt at lave det i moduler, der passer mellem stolperne?
Jeg håber, mit spørgsmål giver mening.

 Emfuttrup

det jeg mener med at afstanden går op, er ud fra hvilke længde brædderne har, og for at få så lidt spild som muligt
Umiddelbart lyder din arbejdsgang ganske rigtig, hvordan de placeres afhænger helt af hvilke type du vil lave, altså hvordan det skal se ud.
Det kan laves som klink, eller med brædder på hver side af stolperne, som er forskudt osv osv. mulighederne er mange.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

det giver mest læ hvis din stakit ikke er helt tæt. Er den det vil vinden slå hurtig ned på bagsiden.

Du kan sætte 1. bræt fast bagpå stolper "vandret" (følge terræn) næsten helt nede ved jorden. 2. bræt sættes foran 10 cm oppe 3. bræt bagpå 20 cm oppe o.s.v. Denne konstruktion egner sig til at stakit har samme højde over terræn hele vejen. Det er nok den konstruktion der kan laves med længst afstand imellem stolper, hvis dine brædder er lange nok til 2 stolpeafstande eller mere.

Samme fremgangs måde kan bruges ved lodrette brædder.

Du skal være sikker på at der ikke er bestemmelser i lokalplan vedrørende oversigts linjer ved autoværnet. Det vil  sige at man skal kunne se over hjørnet, når man sidder i en bil.

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Åh, det har jeg vist ikke fået forklaret - hvordan, jeg gerne vil have det skal se ud, og måske derfor jeg ikke har fået nogle bud på, afstanden mellem de lodrette brædder.

Det jeg forestiller mig er lidt som et skagensstakit - men dog med den bredde mine brædder nu har. Altså at alle lodrette brædder placeres på ydersiden - ud mod vejen og med en afstand på ??? 2-4 cm. På den måde bliver det åbent, men dog en "windbreaker".

 Emfuttrup

Og du skriver at det er helt tørt, så kan det være en god idé at male det inden du montere, evt et lag grunder og så malingen

Woodoman.dk
Tak for de gode råd, jeg har fået indtil videre.

 Emfuttrup

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også