Genplante nyt frugttræ ved gammel stub ?

Hej

Jeg har et par gamle stød/stubbe i græsplænen som er ved at gå i råd og der kommer en del svampe m.v. i græsset omkring disse.

Mit spørgmål går på, om jeg kan genplante nye frugttræer på samme sted, eller risikerer jeg at de kan pådrage sig sygdom eller lignende fra det råd/svamp etc. der måtte være i jorden. Der vil selvfølgelig blive stubfræset først.

Eller skal jeg finde en anden plads at plante på ?

M.v.h.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener bestemt ikke de tager skade af de gamle stubbe. Det er jo ligesom haveaffald der er komposteret. Det eneste der kan være et problem er hvis der er for meget kompost, men er det blandet i jorden i forbindelse med stubfræsning kan du rolig plante dem der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Jo mere mycelium og smittesporer der er i umiddelbar nærhed af træet jo mere udsat vil det naturligvis også være for smitte. Det vil dog primært ske hvis træet får sår eksempelvis ved beskæring og gnav i barken.

Pointen er, at du godt kan plante tæt på hvor det gamle træ stod, men bør tage et par forholdsregler. Du kan med fordel vælge en af de nyere robuste grundstammer til de nye træer. Hvis det er æble vil grundstammer som MM126 og M26 være oplagte. Ikke anvende værktøj til beskæring, der har haft jordkontakt. Tillige bør du være opmærksom på, at lukke sår på træet umiddelbart. Plantecentre sælger sårbalsam, men en sjat plasticmaling malerkode 00-0 eller 00-1 virker lige så fint. Sidstnævnte indeholder svampemiddel og nok den bedst egnede. 

Et andet trick vil være at vælge en anden frugtsort end den der stod. Altså eksempelvis æble i stedet for pære eller blomme eller omvendt. 

Ok - det tager jeg lige med i overvejelserne.

Takker

Jeg vil klart råde dig til ikke at plante samme slags træ igen.

Plant aldrig æbler/pære/blomme osv. hvor der tidligere har været et træ af samme slags.

Du risikerer med næsten 100% sikkerhed, at de syddomme der er i jorden fra det gamle frugttræ, bliver videreført til det nye.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også