Garage. -Reparer eller byg nyt...

Hej

Jeg er i syv sind mht. min garage. Den er bygget i 1946, dobbeltmuret, på ca. 38 m2 (ca. 8 x 4,5 m), ståltag og malet med plastikmaling, hvilket vil kræve en sandblæsning el. lign, da fugerne skiftes til at falde ud.

Årsagen til at det er aktuelt lige nu, er at jeg står for at må udskifte vores gl. fyr til et moderne træpillefyr. Nuværende fyr står i kælderen, men en mulighed vil være at rykke det nye ud i garagen. Det vil dog kræve en udbygning af den nuværende garage bagud, hvilket uanset vil være et ønske på sigt, så bilen kan køres i tørvejr, når der skrues. Det vil i givet fald blive 3-4 m bagud, hvor jeg har 2 muligheder.

1. Sænke gulvniveau i tilbygningen og fortsætte taghældning

2. Fortsætte i samme gulvniveau, men ombygge til høj rejsning. Evt. selv lave spær, hvis man må det?

Løsning 2 er selvfølgelig mit ypperste ønske, men jeg er meget i tvivl, om det er anbefalelsesværdigt, at udbygge den nuværende både murmæssigt og høj rejsning.

Allersidste løsning er selvfølgelig at vælte det hele og starte forfra, men så løber økonomien, er jeg bange for. Ville meget gerne holde det nede i 30-40k i materialer. Arbejdet må jeg selv stå for.

Reelt er der nok kun 2 muligheder for mig. En billig opgradering af den nuværende garage, eller behold fyret i kælderen og reparer nuværende efter bedste evne.

Hvad kan I foreslå og hvordan vil økonomien se ud?


Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Jeg er i syv sind mht. min garage. Den er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.

Jeg ville ikke selv lave en bygning der indeholdt noget så vigtigt som mit fyr i en bygning der ikke var registreret.
En ikke registreret bygning kan du desuden blive pålagt at fjerne, hvilket jo vil være temmelig træls med det fritstående fyr i haven :-(

Var det er skur af mindre værdi stiller sagen sig noget anderledes, selv om det også her er optimalt at man følger gældende regler....
Mit eget skur overholder ikke kravene i forhold til bebyggelses procenten, mens det ellers er OK i forhold til der er tale om et brænde skur osv. Højder og styrke på materialerne fejler ikke noget.

MVH Njord

MVH Njord

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/20039' class='af-profile-link'>Pizzabager</a> på 06-05-2015 19:47
Spærtræ koster altså ikke alverden, Du kan evt se nogen priser her, jeg har selv købt derfra da jeg lavede carport og kvaliteten var fin...
http://www.lavpris-byg.dk/sp%C3%A6rtr%C3%A6-c-85_172_242.html




Men hvad så med godkendelsen? Jeg skal jo kende de dimensioner som spærene skal have. Det går i hvert fald ikke at betale for udregninger ved siden af.

Mvh. Jakob Jørgensen

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/537' class='af-profile-link'>njord</a> på 06-05-2015 20:36
Hej igen.

Jeg ville ikke selv lave en bygning der indeholdt noget så vigtigt som mit fyr i en bygning der ikke var registreret.
En ikke registreret bygning kan du desuden blive pålagt at fjerne, hvilket jo vil være temmelig træls med det fritstående fyr i haven :-(

Var det er skur af mindre værdi stiller sagen sig noget anderledes, selv om det også her er optimalt at man følger gældende regler....
Mit eget skur overholder ikke kravene i forhold til bebyggelses procenten, mens det ellers er OK i forhold til der er tale om et brænde skur osv. Højder og styrke på materialerne fejler ikke noget.

MVH Njord


Enig. Det vil se dumt ud

Mvh. Jakob Jørgensen
Princippet er godtnok men ikke økonomien. Det render op sådan et projekt. Du skal regne med at et fabriksspær koster 1000+moms men det er så også leveret på væggene hvis kranen kan nå. Vil tro dit tag kommer til at bruge hele dit budget.

Men hvis du har mod på selv og blande beton kan du spare der og du kan også genbruge de gamle mursten det giver også lidt mønter i lommen. Men vil skyde på ca 75000 kan det laves for men så skal du nok også have stram styring af pengene.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.

Det er ikke sikkert at du vil det, men jeg husker da du havde det oppe angående flyt af fyr fra kælder. Da tænkte jeg at flytning af fyr ville være min højeste priotet. Så hvorfor ikke bygge et fyrrum til på den gavl hvor drivhuset står. 3m i bredden og følge den gamle garage. Så har du plads til piller og fyr og kan man ikke dreje bilen så den står på langs i garagen?. Fyrrummet kan laves i træskellet gips på indersiden og træ udenpå hvad der nu er billigt eller du synes er pænt. min 150mm isolering.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Vi købte for en del år siden et hus, med den konstruktion, at der var bygget videre på en gammel garage - og mit klare råd er - gør det ikke på denne måde. (det var ikke garagen, der trak husets værdi op - snarere tværtom)
Løsningen bliver ikke god, og du bruger forholdsvis mange penge på noget, der ikke er en våd avis værd.
Vi endte med at vælte lortet, og bygge noget nyt - og da vi så solgte huset, kom denne udgift rigelig ind igen (samt glæden ved at have et ordentligt sted i mellemtiden)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@ Fiahgt: Jeg kan godt se det løber op, hvis der købes nye materialer fra en ende af. Jeg forestillede mig derfor fra starten af, at jeg ville tjekke brugtmarkedet for spær, tagbeklædning og evt. mursten. Sidstnævnte aner jeg intet om prismæssigt. Det ser dog ud til, at spærene desværre er et problem godkendelsesmæssigt, når de er brugte. Lidt meget øv, men omvendt vil jeg ikke stå med en bygning der ikke kan godkendes.

Et sidste forsøg kunne være at få et tilbud inkl tegninger fra en spærfabrikant. Ud fra tegningerne kan jeg måle evt brugte spær og se om dimensioner er overholdt. Alternativt må jeg jo så benytte mig af tilbuddet.

@Kovas: Korrekt. Hele projektet springer ud fra det dumme fyr. Planen var at sætte et nyt ind nu her, men så startede de tåbelige tanker om at flytte det fra kælder til garage. Dem har jeg ikke rigtigt kunne slippe og resultatet er nu, at garageprojektet flyttes fremad i processen, hvilket ikke var meningen. Jeg vil bare ærgre mig over ikke at lave det rigtigt.
Bilen kan desværre heller ikke stå på tværs derinde. Eller jo det kan den, men så skal der godt nok køres en del frem og tilbage inden den er på plads. Men idéen er god nok

@GardenGirl: Enig selvom Kovas idé er velment.

Mvh. Jakob Jørgensen

Hej.

Jeg opfattede egentlig lisså meget gardengirls indlæg som rettet mod din ide med at ombygge garagen. Det kan være jeg tager fejl. Min pointe er bare at man i en presset økonomisk situation må vælge hvad der er vigtigst. Nu har jeg ikke noget overblik over din grund og huset der på. For så vidt kunne det  være bedre at bygge et nyt fyrrum et eller andet sted hvor det nu kan passe. Og så kan du rode med garagen når det bliver muligt. Feks kan det ikke være særlig dyrt at sætte en anden og bredere port i, så man kunne få bilen ind. Det gamle hus jeg bor i skulle i den bedste af alle verdner også ha været væltet og bygget nyt. Men jeg har nu boet her i 25år og bygget om og gjort ved. Det kan garanteret ikke sælges når jeg vil flytte, men sammenlagt har det været billigere en at bo i en 3 værelses lejlighed. Det handler om at vælge når man ikke kan det hele.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kan du have ret i. Måske den var rettet imod min idé ja

Inden der skydes noget som helst igang vil jeg have en murer til at vurdere den nuværende garage. Er den for ringe, ja så skrinlægges projektet i den form det har pt. Er den ok ja så skal jeg nok sørge for, at resultatet bliver fint. Det er jeg ikke så bange for.

Jeg gider ikke halve løsninger. Så vil jeg hellere lade være eller spare op. Lige nu peger det i retning af det sidste. Nu havde jeg bare lige sat næsen op efter et nyt fyr. Det må så vente. Det gl kører da heldigvis også uden problemer

Mvh. Jakob Jørgensen

Hej igen.

Om det er en halv løsning at bygge et fyrrum ufhængig af garagen ville jeg ikke mene. At jeg valgte at sætte fyret i garagen var fordi et nyt fyrrum der hvor jeg gerne ville ha det, ville kræve en byggetilladelse, Og det ville jeg ikke, da jeg er på efterløn og den så ville bortfalde i byggeperioden. Endnu et eksempel i mit liv hvor økonomien byder på en mindre god løsning, men dog bedre end at skulle ha fyret inde i bryggere. Vi er jo heldigvis selv herre over hvilke principper der skal styre vores liv, Men jeg  ville da nok også selv ha  vente hvis det fyr jeg havde var ok.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også