Garage. -Reparer eller byg nyt...

Hej

Jeg er i syv sind mht. min garage. Den er bygget i 1946, dobbeltmuret, på ca. 38 m2 (ca. 8 x 4,5 m), ståltag og malet med plastikmaling, hvilket vil kræve en sandblæsning el. lign, da fugerne skiftes til at falde ud.

Årsagen til at det er aktuelt lige nu, er at jeg står for at må udskifte vores gl. fyr til et moderne træpillefyr. Nuværende fyr står i kælderen, men en mulighed vil være at rykke det nye ud i garagen. Det vil dog kræve en udbygning af den nuværende garage bagud, hvilket uanset vil være et ønske på sigt, så bilen kan køres i tørvejr, når der skrues. Det vil i givet fald blive 3-4 m bagud, hvor jeg har 2 muligheder.

1. Sænke gulvniveau i tilbygningen og fortsætte taghældning

2. Fortsætte i samme gulvniveau, men ombygge til høj rejsning. Evt. selv lave spær, hvis man må det?

Løsning 2 er selvfølgelig mit ypperste ønske, men jeg er meget i tvivl, om det er anbefalelsesværdigt, at udbygge den nuværende både murmæssigt og høj rejsning.

Allersidste løsning er selvfølgelig at vælte det hele og starte forfra, men så løber økonomien, er jeg bange for. Ville meget gerne holde det nede i 30-40k i materialer. Arbejdet må jeg selv stå for.

Reelt er der nok kun 2 muligheder for mig. En billig opgradering af den nuværende garage, eller behold fyret i kælderen og reparer nuværende efter bedste evne.

Hvad kan I foreslå og hvordan vil økonomien se ud?


Mvh. Jakob Jørgensen
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med 30-40.000 kr kommer du ikke langt, en udbygning af en garage med fundament, og nyt tag på hele garagen, som nok bliver 8x8 meter, alene materialerne overstiger let de 30-40k.

løsning 1 kunne måske godt lade sig gøre, men som du selv er inde på er det ikke optimalt..

Jeg er med på at 30-40k ikke er meget. Jeg må spare, hvor jeg kan.

Jeg er fortsat i overvejelser og pilen peger lige nu i retning af rejsning på taget. Har fundet nogle brugte spær, som nok kan bruges. Vil du gerne høre jeres kommentarer, da jeg ikke før har bygget noget tilsvarende.

Princippet er sådan:


Målene på garagen vil blive disse. cc mellem spær er 120 cm. Tænker der skal eternit el. lign let tag på, da spærene før har været anvendt med dette. Måske en helt 3 men let løsning.

Egner garagen sig efter jeres mening til projektet? Som jeg ser det, kunne det blive en okay billig måde at udvide til både fyr og kunne stå indendørs med bilen og skrue. Men er jeg helt afmarcheret så sig frem!


Mvh. Jakob Jørgensen
Jeg ville bygge 4x4 bagud lige bag porten, denne lille tilbygning kunne du lave i klink beklædning.. nyt tappap tag med minimum hældning og 5 skift mere på facaden og skift op så det passer med taget i sider og bag.

fuld tagfade over det hele så kan du ha en halvtag til evt haveredskaber eller anden side af tilbygningen bagved.
Med dit forslag til at bruge brugte spær og holde en C/C afstand på120 cm kan jeg kun sige at det IKKE kommer til at leve op til nutidens krav og dit byggeri vil ikke kunne godkendes.
Normalt anvendes en C/C afstand på 100 cm og det er dine gamle spær i givetvis også dimensioneret til.

I nyere tid er der flere gange skærpet på kravene til belastning så du skal bestemt ikke forvente dine spær kan leve op til de krav der er i dag, og ikke engang selv om du fastholder en C/C afstand på 100 cm.

Spær er reelt ikke voldsomt dyre, så overvej lige om ikke du skal tage tyren ved hornene og så bestille nye spær der lever op til de gældende dimmensionskrav. Med nye spær er du sikret at de lever op til gældende lov krav og de vil holde til de belastninger de vil blive udsat for.

VH Njord

MVH Njord

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/20359' class='af-profile-link'>Kent A</a> på 04-05-2015 22:07
Jeg ville bygge 4x4 bagud lige bag porten, denne lille tilbygning kunne du lave i klink beklædning.. nyt tappap tag med minimum hældning og 5 skift mere på facaden og skift op så det passer med taget i sider og bag.

fuld tagfade over det hele så kan du ha en halvtag til evt haveredskaber eller anden side af tilbygningen bagved.


Jeg kan ikke rigtigt følge dine tanker Kent...

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/537' class='af-profile-link'>njord</a> på 05-05-2015 07:22
Med dit forslag til at bruge brugte spær og holde en C/C afstand på120 cm kan jeg kun sige at det IKKE kommer til at leve op til nutidens krav og dit byggeri vil ikke kunne godkendes.
Normalt anvendes en C/C afstand på 100 cm og det er dine gamle spær i givetvis også dimensioneret til.

I nyere tid er der flere gange skærpet på kravene til belastning så du skal bestemt ikke forvente dine spær kan leve op til de krav der er i dag, og ikke engang selv om du fastholder en C/C afstand på 100 cm.

Spær er reelt ikke voldsomt dyre, så overvej lige om ikke du skal tage tyren ved hornene og så bestille nye spær der lever op til de gældende dimmensionskrav. Med nye spær er du sikret at de lever op til gældende lov krav og de vil holde til de belastninger de vil blive udsat for.

VH Njord


Tak.

Jeg har godt læst, at nye spær ikke er voldsomt dyre, men det ene med det andet. Hvis brugte er lige så godt og tilmed noget billigere trods alt, så er det værd at tage med.

Hvem godkender i givet fald spærene? Det er brugte spær fra en anden gl. bygning, hvor de har ligget en en cc på cc på 120 med eternit på. Jeg vil godt kunne opnå en cc på 100 cm og så lave nogle spær selv til enderne, hvor de er forstærket med en udvendig beklædning.

Mvh. Jakob Jørgensen
Spærene skal ikke godkendes som sådan, men de skal leve op til gældende krav. Hvilket normalt er noget der garanteres af spærfabrikken, så i dit tilfælde vil kommunen kunne kræve beregninger på at dine gamle spær plus de selvbyggede overholder kravene, jeg tillader mig at gætte på du ikke kan garantere de gamle spær er fremstillet med fx spærret og mærket her efter, i den sidste ende er valget jo dit, men en ikke lovlig opført bygning vil forsikringen nok heller ikke erstatte,,,

Jeg har selv et brændeskur der ikke fuldt lever op til kravene og det er mit valg og jeg er villig til at fjerne det ved et salg eller lade køber overtage bygning og denrisiko det må være at fx naboerne vil klage... Eller der ikke ydes forsikringserstatning ved brand etc.

Mvh Njord

MVH Njord
Hej Jakob

Spær som i tidernes morgen kommer fra spærfabrik, skulle meget gerne have et tryk på spærfoden der angiver hvilken belastning de er regnet for. Dertil kan jeg oplyse at Træinformation har undersøgt alm. gitterspær fra 1930-2006 og de lever stadig op til dagens krav, fordi der er udviklet meget på beregningen af spær. (Mere end man har øget kravet / belastningen)

Det er selvfølgelig en forudsætning de er udført korrekt og har påtrykt leverandør.

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Det er selvfølgelig lidt et dilemma. Pt har bygningen en værdi der gør, at den ikke er omfattet af husforsikringen. Værdien vil klart stige ifm ombygningen, hvorfor forsikring kan komme på tale. Derfor dur det selvfølgelig ikke, hvis byggeriet ikke kan godkendes. Værdien vil jeg vurdere bliver så høj, at jeg ikke vil bygge om og lade som ingenting.

Det er nok bedre at vente og enten finde nogle spær i korrekt antal med tydelig tryk for oprindelse. Eller alternativt købe nye. Bare lidt øv, hvis ellers spærene her er fine

Mvh. Jakob Jørgensen
Spærtræ koster altså ikke alverden, Du kan evt se nogen priser her, jeg har selv købt derfra da jeg lavede carport og kvaliteten var fin...
http://www.lavpris-byg.dk/sp%C3%A6rtr%C3%A6-c-85_172_242.html

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også