glasvæv i hele huset

Hej LDS

 

Jeg har lige købt et hus på 155kvm, hvor alle væge er med glasvæv. Huset er fra 70'erne og jeg tror ikke det er blevet skiftet siden, (uden at kunne sige det 100%) jeg har læst en masse indlæg på forskellige fora omking nedtagning af dette.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring hvad i ville gøre hvis i stod i mit sted.

Enten forsøge at tage alt glasvævet ned, ved hjælp af spartel og råstyrke.

Eller fuldspartle hele vægen over med rullespartel??

Men jeg har dog nogle bekymringer omkring fuldspartel, er det sundt for vægen? altså vil det kunne gøre vægen "rådden" fordi der er blevet spartlet over noget gammelt glasvæv?

 

Huset skal igennem en større renovering som bla. består af, nyt gipsloft, nyt køkken, nedrivning af væg i stuen, opbygning af ny væg til ekstra værelse, slibning / reparationaf gulv og selvfølgelig glasvæv projektet mm.

Har en måned til det hele og skal derfor også finde ud hvad der bedstkan svare sig, hvis begge dele er lige godt.

Har lagt lidt billeder med hvis folk er nysgerige og vil se hvad jeg snakker om.

Vil også gerne vide om i tror vægen i stuen er bærende? ville gerne fjerne 1.5m af vægen ud til køkkenet.

på forhånd tak for jeres mening.

 

Hilsen Kevin

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eek, føler med dig. Her i mit hus er det savsmuldstapet, de havde moret sig med at fyre op overalt - endda også (oh gru, for det er jeg i gang med at fjerne nu, og det sidder fast som aaaaaarrrggghh) i loftet i det ene rum.
Hvad med at fuldspartle med multipuds? Oven på væven, det kan du sagtens, og der er ikke noget farligt ved det mht. fugt eller noget.
Det kræver lidt håndelag, men multipuds skulle være lettere at fuldspartle helt glat end sandspartel. Og fordelen ved det er vel, at du derved får glat væg i èn arbejdsgang fremfor at du først skal kæmpe med at fjerne væven og derefter så alligevel spartle væggene op (fjernelse af væv er noget værre bøvl, for man kan ikke opløse limen ligesom med tapet, og man får let lavet huller i væggen, ikke mindst fordi væven river en masse puds ud også) inden du så også sætter filt eller tapet op.
Jeg kan huske, de i Gør det selv-magasinet havde en guide til at pudse op med multipuds netop oven på glasvæv, hessian etc. Og multipuds gør, at du ikke engang behøver sætte væv op bagefter, man kan bare male det.
Det var i oktober/november sidste år, men jeg har fundet en lignende guide fra dem på nettet her: http://goerdetselv.dk/materialer/multipuds-glatter-alt-ud

Så det ville da være min plan, hvis jeg skulle af med strukturvæv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Salome

Tak for svaret, ja det er noget rod med det glasvæv i hele huset

Også derfor jeg ville høre andres meninger omkring fuldspartling af vægen. Det der multipuds ser ret smart ud, men der står at det ikke må være vandbaseret maling, er alt maling ikke der efterhånden?

Syntes nogle siger at man skal været meget opmærksom på at man tilføjer meget vand til vægen og dette kan blive et problem?

Nogle der har holdninger til dette?

Et andet spørgsmål jeg også har, er ud fra det billede jeg har lagt med, vil i tro at vægen mellem stuen og køkkenet er bærende?

Billeder fra huset, hvor vægen kan ses rgtigt er i første indlæg
 


Tak

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvad er forskellen på multipuds og rullespartel? (ud over at rullespartel selvfølgelig rulles på)

Er det til at få et pænt resultat med fuldspartling og maling direkte på spartlen, når man ikke lige er maler. Nogen der har erfaringer. Jeg har et projekt der ligner dit ktoft en hel del. Så vil selvfølgelig gerne høre nogle erfaringer
Der er ingen problemer i at rulle spartle glasvæven, hvis ellers denne sidder ordentligt fast, det er også det en maler ville have gjort.

Og anvendes der rulle spartel, så er det også et rimeligt overkommeligt GDS projekt, specielt hvis du køber en ergo spartel til det.

Af hensyn til væggen, så står den jo på langs af spærene, så den er ikke bærende, men kan jo stadig have en stabiliserende effekt, hvilken kun en ingeniør kan beregne for dig.
Hvis jeg forstår spørgsmålet rigtig, så er det murstensvæggen imellem stue og køkken. Og på tegning ser det ud som om den står vinkelret på spær, og kan godt være bærende. Men ofte er gitterspær selvbærende. Hvis der ligger en form for bjælke af på den er det jo helt sikkert (til at tage lasten fra det sidste stykke) Gør der ikke det, ville jeg fjerne 1,5 m af den uden videre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mon ikke det er hessian, hvis det er fra 70'erne? I efteråret fuldspartlede jeg en stue med hessian på væggene. 2xsandspartel og derefter Skalflex Indendørs vandskuring. Sandspartelen tog lang tid om at tørre, måske en 3-4 dage i hjørnerne. Men ellers ingen problemer.
Tak for jeres svar.

Nu er jeg lidt forvirret, kan jeg ikke nøjes med 2 lag rullespartel? eller er de nemmere at benytte sandspartel?
Jeg er interesseret i at det skal være så nemt og godt som muligt, derfor jeg spøger ind til forskellige tekniker til dette.

Det er glasvæv der sidder på væggene og ikke hessian, så meget ved jeg.

Mht. til vægen, skal jeg ikke kunne sige om der er nogle gitterspær der ligger på vægen, dette har jeg ikke kunne se.
Mægleren sagde at der havde været en mure ude og se på huset, og han havde sagt at man sagtens kunne ligge vægen ned.

Men generelt er det måske svært at sige når man ikke har kigget fra loftet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også