Skære hul i massiv beton væg

Hej alle

Jeg har en gammel garage som er støbt i beton og jeg er i gang med at renovere den. I den hensende vil jeg gerne have lavet adgang fra haven via en dør. Problemet er så at væggene er ca. 33 cm tyk beton og jeg er i tvivl om jeg selv kan klare at skære hullet eller om man skal have fat i en diamant skære for at ordne det.

Hvis i har nogle forslag modtages de gerne.

På forhånd tak.

Mvh Jes

Jes B-S
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal vel en diamantklinge til, uanset hvad... Men det skal dælme være en ordentlig mobbedreng, hvis den skal skære igennem i ét snit.

Mon ikke du kan skære rundt med en 230mm ad flere omgange, og så slå betonen i stykker løbende?
med en 230 mm klinge, og plads til maskinen, kommer du nok ikke mere end 80 - 100 mm ind. Og hvis du borer hul igennem, i alle hjørner har du jo præcis retning. Men ved 80 - 100 mm ind fra begge sider mangler du jo ca. halvdelen, så det er lidt op ad bakke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Så langt kunne jeg også godt regne :-)
Men det jeg tænkte var, om man ikke kunne skære første rille, og så banke betonen af ind til de 80-100mm, så der blev plads til en rille mere?
Alternativt, så kan man vel skære lige på første gang, og så skråt anden gang, så man skærer af i trekanter - hvis det giver mening :-)

Ellers skal der lejes en 400mm diamantklinge med tilhørende maskine - men de er ikke billige...

Man kan nok skære nogle riller med 10-15 mm afstand. de kan så relativ let hugges ud. Men man skal nok ud i en bredde hvor den kan blive plads til hele maskinen, i den "grøft" man laver. Men som jeg nogen gange siger: man kunne bore under Storebælt. Så kan man også klare sådan en mur.
Det behøver jo ikke at være LDS der findes mange firmaer der skærer med diamant maskiner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Forslagene med at skære og hugge ud i stumper er da mulig... Men vær opmærksom på du så ender med en hakket kant til din dør.
Altså må du fjerne for meget og siden støbe op igen for at få en ret kant.

Har du overvejet at hyre et diamant skærings firma til opgaven?
Jeg ved ikke hvad de vil koste, men de monterer styre skinner og skærer i rette linier og så bør du kunne undgå en masse efterfølgende reparations arbejde. Så når du modregner leje af maskine oppudsning osv så er forskellen måske ikke så voldsom!

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Klart.
Man kan jo altid betale sig fra tingene :-)
Man skal nogen gange overveje hvad der totalt set er den bedste løsning.....

MVH Njord

MVH Njord
Hej alle

Tak for svarene. Tror jeg vil finde ud af hvor meget det koster at få lavet da jeg er bange for at projektet går galt hvis jeg selv prøver at ordne det.

Go dag.

Mvh Jes

Jes B-S
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis