Plankegulv på forskallingsbrædder m. gulvvarme buler

Hej alle,

Jeg er ved at rive håret af mig selv! 

Vi har sidste sommer på lavet nyt gulv i hele stueetagen. I stuen blev det gamle gulv revet op, og der blev lagt forskallingsbrædder med varmefordelingspladder og 20 mm. pexrør ovenpå strøerne. Ovenpå varmefordelingspladderne blev der lagt noget rullepap og der blev monteret planke-parketgulv PARALLELT med forskallingsbrædderne. Gulvet buler og hopper når man går på det, og det er ved at blive et ret stort irritationsmoment for mig.

Hvad skal/kan jeg gøre?

Jeg er selv kommet frem til to løsninger:

  1. Hive gulvet fra hinanden, fjerne forskallingsbrædderne og montere nogle spånplader med spor. Og så montere varmefordelingsplader, pex-rør og noget 3 mm. gulvunderlag, og så selve planke-parketgulvet igen. Men kan man få spånplader med spor til 20 mm. pex-rør? Hvis vi skal til at købe ny pex-rør på 16 mm. og nye varmefordelingsplader, så løber det hurtigt op! 
     
  2. Hive gulvet fra hinanden, montere en spånplade ovenpå forskalligsbrædderne og montere noget 3 mm. gulvunderlag, og så selve planke-parketgulvet igen Mon en 10 mm. spånplade er nok? - eller kan man anvende nogle tyndere plader?

Jeg tænker at løsning to er den hurtigste og billigste, men er den fornuftig?

Har nogle af jer erfaringer med at genanvende gulv der allerede har været lagt? - det er Tarkett Epoque eg planke-parketgulv vi har købt. Det burde kunne skilles ad og anvendes igen iflg. Tarkett.


Mvh
amkleist

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En hurtig tanke.

Har du husket at holde afstand til væggene da du lagde parketgulvet?

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/39112' class='af-profile-link'>Regmos</a> på 27-04-2015 08:57
En hurtig tanke.

Har du husket at holde afstand til væggene da du lagde parketgulvet?


Hej,

Tak for dit svar .

Det skal lige siges at vi ikke selv har lagt det, det er en bekendt der har gjort det. Men ja, der er 8-10 mm mellem gulv og væg hele vejen. Det har egentlig hele tiden bulet lidt, men vi fik at vide at når der kommer møbler på og sådan, så lægger man ikke mærke til det. Men det er ikke til at se bort fra.

Mvh
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville bruge løsning 2. Pappet ville jeg lade ligge mellem forskalling og de nye plader, og så ville jeg ligge noget skum/filt under det nye gulv som du selv nævner. Hvis du kan få 10 mm spån er det sikkert fint. Jeg brugte selv 12,5 mm OSB. Jeg skruede mine plader ned i forskallingen for at få et fast underlag og ikke noget diller daller. Her skal man så huske at opmærke slanger!!!!

Inden du gør det hele, så vil jeg anbefale dig at bruge laservatterpas, retholdt eller andet for at kontrollere din forskalling. Max. 2 mm over 2 m, da forskallingen/strøerne også kan være skæve. Her kan du nå at rette op inden du ligger pladerne. Skulle disse være over de 2 mm, er det underordnet hvor mange plader du ligger på... gulvet vil stadig bule, da grundlaget ikke er i orden.

Jeg glemte lige at nævne at jeg ville købe plader med fe/not og ligge dem i forbandt, vinkelret på forskallingen. Jeg ved ikke om man kan få spån i den tykkelse.


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44224' class='af-profile-link'>Børgealle</a> på 27-04-2015 11:38
<p>Jeg glemte lige at nævne at jeg ville købe plader med fe/not og ligge dem i forbandt, vinkelret på forskallingen. Jeg ved ikke om man kan få spån i den tykkelse.</p>


Tak for dit svar

Hvis spånpladerne alligevel skrues fast til forskallingsbræderne, hvad er så meningen med at få spånplader med fer og not?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er bare en bedre løsning, da et giver en mere sammenhængene og holdbar løsning sammen med forbandtet. Det sikre at man ikke få nogle små kanter. Det bruger man jo også ved alle andre gulvplader/tagplader, som også skrues fast.

Men jeg skal da ikke sige om det godt kan lykkedes uden fe og not. Jeg har derimod ikke givet mere for mine 12,5 mm OSB plader (med fe/not på alle sider) end jem og fusk tager for sine spånplader, så hvorfor skulle jeg ikke bruge dem?

Bare en lille tanke du har selvfølgelig undersøgt om netop dit gulv kan tåle gulvvarme det er jo ikke alle typer der kan det....
Og kunne det mon tænkes at din fremløbs temperatur er for varm for hvis den er det så vil gulvet slå sig, tarkett oplyser selv at overflade Temp på gulvet ikke på noget tidspunkt må overstiger 27 grader
Skrevet af Børgealle på 27-04-2015 14:23

Det er bare en bedre løsning, da et giver en mere sammenhængene og holdbar løsning sammen med forbandtet. Det sikre at man ikke få nogle små kanter. Det bruger man jo også ved alle andre gulvplader/tagplader, som også skrues fast.

Men jeg skal da ikke sige om det godt kan lykkedes uden fe og not. Jeg har derimod ikke givet mere for mine 12,5 mm OSB plader (med fe/not på alle sider) end jem og fusk tager for sine spånplader, så hvorfor skulle jeg ikke bruge dem?


Jeg må indrømme at jeg ikke har sammenlignet priserne - jeg undrede mig blot over fer og not løsningen når de alligevel var skruet fast. Men det giver selvfølgelig mening af samlingerne kommer til at flugte pænere

 

 

Skrevet af mfrost på 27-04-2015 14:52
Bare en lille tanke du har selvfølgelig undersøgt om netop dit gulv kan tåle gulvvarme det er jo ikke alle typer der kan det....
Og kunne det mon tænkes at din fremløbs temperatur er for varm for hvis den er det så vil gulvet slå sig, tarkett oplyser selv at overflade Temp på gulvet ikke på noget tidspunkt må overstiger 27 grader

 

Vi har været obs på at overfladetemperaturen ikke må overstige 27 grader - heller ikke fremløbstemperaturen

 

  1. Men kan man få spånplader med spor til 20 mm. pex-rør?

Nej, det kan man desværre ikke. Spånpladerne er normalt 22 mm, men en udfræsning der passer til 20mm rør samt varmefordelingsplade, vil der være ca. 1 mm tilbage af pladen hvor den så er tyndest. Det vil knække alt for let.

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også