Danfast fugesand - Jeres erfaringer?

Jeg skal til at lave ny indkørsel og terasse, og i den forbindelse overvejer jeg at bruge danfast fugesand. Det skulle give en hård fuge som ukrudt og myre ikke kan leve i.  Jeg evd det er en dyr løsning, men kan det afhjælpe at jeg ikke skal ud og feje belægningen, luge og leve med myre der underminere min belægning vil jeg gerne give de ekstra kroner nu.

Men ville først høre om der er nogen af jer der har afprøvet produktet, og hvad jeres erfaringer er? Skriv også gerne om det er ved en renovering i har brugt produktet, eller ved ny etablering.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt det ved nyetablering.

Det er nogenlunde robust for ukrudt, men siden det før eller siden kommer ovenfra så skal belægningen holdes selv med dette produkt.

Hvad angår myre, så er jeg ikke imponeret. De har med tiden kunne skubbe fugen op enkelte steder og de er fint igennem nu.

Du skal i alle tilfælde være meget meget omhyggelig med at få fyldt fugerne helt op ved nyetablering.
Hvis fugen ellers er fast, og ikke forsvinder med tiden, burde de frø der kommer oppefra, jo ikke være noget problem? Men de kan måske godt med lidt held få sat sig fast i fugen alligevel?
Da jeg googlede lidt rundt, kunne jeg se der var flere som var kede af at fugerne krakelerede, eller hvad kan skal kalde det. Det øverste lag af fugerne faldt af i små stykker. Dette kan så være hvis man kun har brugt det til at efterfylde med, og ikke har fået det nye produkt ned i fugerne, men kun til lige at ligge i toppen af fugen.
har du oplevet dette, og hvor brede fuger har du?

er sikker på at jeg nok skal få fyldt fugerne helt op, de bliver fuget og kørt over med pladevibrator til de ikke kan rumme mere.

Hej

Det er alt for dyrt. Få fat i noget stenmel istedet. Finten er at det du bruger til at fuge med er "skarpt". Dvs. strandsand kan ikke bruges da det er poleret rundt i forbindelse med bølger og strøm.

Stenmel er skarpt da det er knuste sten.

 

Heri kan du så iblande noget salt (det er det der mere eller mindre er gjort i de dyre poser fugesand med "antiukrudt". Du skal blot huske at feje fliserne rene med det samme igen da salt kan misfarve fliserne såfremt det kommer regn.

 

Læg fliserne - fugesand på - fej det godt ned - fugesand af - vibrer fliser (kun op til 40 cm fliser) med pladevibrator påmonteret gummimåtte - fugesand på - rester af fugesand væk

Nu prisen ikke det store spørgsmål her, da jo hurtigt kunne blive billigere i længden, hvis ellers produktet holder hvad de lover, Så det er mere om hvorvidt produktet fungere efter hensigten. Hvis man nu kunne nøjes med at fuge een gang. Så man ikke skulle efterfuge, og fjerne ukrudt og samtidig slippe for myre, så var det jo et super produkt. Men mangler der er ikke mange erfaringer at kunne finde omkring dette produkt. Ville jo gerne have erfaringer fra nogen som der har gjort det ordenligt, fra start af.

Men det ender nok ud med at blive noget dansand fugesand, det kan fåes til en 50 for en pose. og danfast kan fåes til 90kr i jem&fix  

Henrikp: en 25x50 flise ville man da stadig vibrere på ikke? Det er i hvertfald min hensigt

Jeg lagde tarassen om sidste sommer, alle sten blev hevet op, lagt igen. Brugte dette ørkensand som i skriver om. Nu er det forår. Jeg har fået nye græstotter imellem mine fliser.

Jeg forstår ej heller alle dem der stadig bræger om ukrudtsdug, alt hvad der vokser imellem mine fliser har ikke et rodnet der går under flisen. Jo måske en mælkebøtte, men det er ikke dem der er problemet.

Hvis man har eks. hund eller kat har jeg hørt at stenmel ikke er så pote venligt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
ukrudsdugen hjælper heller ikke noget. Det er kun til dem som alligevel ikke gider lave en terasse ordenligt, og kun ligger fliserne på 5cm sand. Så kan den måske have en funktion, da ukrudtet godt kan komme igennem 5cm sand. Men laver man en bund efter foreskrifterne, så er min erfaring ikke at der kommer noget op. Det kommer alt sammen som frø, som lander i fugerne.
og selv det ukrudt kan man jo også slippe for hvis ellers man husker at feje og efterfylde fugerne nogle gange om året.

peter. Det produkt jeg spørger om her i tråden er danfast. Det er ikke det samme som deres andet produkt dansand. Danfast hærder op og bliver hårdt.
jeg har selv brugt dansand på min lille terasse jeg lagde sidste år, og det er jo ikke et mirakel middel. Der kan sagtens sætte sig ukrudt, men der havde sikkert været en del mere hvis jeg havde brugt alm strand sand.
Skrevet af Illisher på 28-04-2015 15:22
Hvis fugen ellers er fast, og ikke forsvinder med tiden, burde de frø der kommer oppefra, jo ikke være noget problem? Men de kan måske godt med lidt held få sat sig fast i fugen alligevel?
Da jeg googlede lidt rundt, kunne jeg se der var flere som var kede af at fugerne krakelerede, eller hvad kan skal kalde det. Det øverste lag af fugerne faldt af i små stykker. Dette kan så være hvis man kun har brugt det til at efterfylde med, og ikke har fået det nye produkt ned i fugerne, men kun til lige at ligge i toppen af fugen.
har du oplevet dette, og hvor brede fuger har du?

er sikker på at jeg nok skal få fyldt fugerne helt op, de bliver fuget og kørt over med pladevibrator til de ikke kan rumme mere.

 

Jeg har ikke oplevet det med flagerne. Mine fuger er ca. 3mm brede. Det med pladevibratoren er helt sikkert en god idé. Der sprang jeg over fordi jeg ikke havde gummimembranen og det har jeg fortrudt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis