Korrekt montering af gulvspånplader

Vi er ved at lægge gulvspånplader ud på en 1 sal. Når første lag er lagt, så lægger vi et lag isover trinlydsplader (glasuld)

Dernæst ligger vi endnu et lag gulvspånplader ud.

Spørgsmålet er hvordan vi korrekt fastgør det sidste lag gulvspånplader. Altså laget overpå trinlydspladerne?

Tanken var umiddelbart at de kunne fastgøres igennem trinlydspladerne og ned mod det første lag gulvspånplader.

Men ifølge denne artikel om lydisolering, 

http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=E01CC015D7A9668F45B591678C013C5D?pdf.id=1035

Så er det vigtigt at der ikke sømmes ned igennem glasulden, da det vil skabe lydbroer.

Citat: "Det er naturligvis meget vigtigt, at der ikke sØmmes eller
skrues igennem den trykfaste glasuld, idet der herved
vil skabes lydbroer, som ødelægger virkningen af det
svømmende gulv."

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad står der i vejledningen evt ?

Mvh. Christian M
 

Det jeg er i tvivl om er om det andet lag spånplader blot skal ligge løst overpå glasuldpladerne, eller det skal fastgøres?
Det skal bare ligge løst med passende afstand til væg, så det ikke presser vægen ud eller får buler når det "arbejder".

Først laver/køber du en hel masse små (ca. 10 mm) klodser, til at holde afstanden til de flader gulvet støder op til.

Så lægger du pladerne i forbandt (min. 30 cm), med lim i fer og not, lader det tørre i et døgn og fjerner afstandsklodserne igen.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Annonce
Yeps, selv brugte jeg en gang knudsen afstandsbrikker fra HN. Det springer ikke budgettet og er lette at arbejde med.
Tak for svar.

Vil I anbefale 2400x600 eller 1800x600?

Der er naturligvis mindre samlinger ved de store plader. Men de små er nok nemmere at flytte rundt med.
Hvis du har en rundsav, eller adgang til sådan en, så kan du os bare skære nogle klodser ud af en gamle plade evt.

Mvh. Christian M
 

Selv er jeg mest til de store plader, men som du siger, så er dem på 1800x600 lettest at flytte rundt på. Men, det kommer jo også an på, hvor stort rummet er? Hvis der er en masse spild på 2400 pladerne, giver det ikke meget mening at ta' dem hjem. Du har jo nok allerede en beregning / skitse af, hvordan dit udlægningsmænster til isoleringen og pladerne skal være, så kan du jo passende prøve med forskellige størrelse - eller måske en kombination af de to størrelser så det kommer mindst muligt spild.
Producenten har gjort det nemt for dig og lavet en beskrivelse samt illustrationer:

http://www.isover.dk/produkter/bygningsisolering/datablad+trinlydsplade

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis